حسين أبو حجاج يكشف سبب رفضه العمل مع أحمد السبكي

تحدث الفنان حسين أبو حجاج، عن سبب رفضه العمل مع المنتج أحمد السبكي.

حسين أبو حجاج والسبكي

وقال أبو حجاج، في تصريحات تليفزيونية: رفضت الشغل مع منتج بسبب سلوكياته لأنها مش كويسة مع الممثلين عشان كده قررت مش هشتغل معاه تاني حتى لو هيديني بطولة.

وتابع حسين أبو حجاج: مبيدفعش أجور كويسة وفي مرة كنت شغال معاه فيلم واتعودنا في شركات الإنتاج إننا تاخد ١٠ في المئه ولباقي في اللوكيشن إنما دا ممكن تروحيله الشركة وانتي مش عارفة هيدفعلك كام، عنده فهلوة ومبيحبش يدفعلك اللي انتي تستاهليه لازم أقل.

وأضاف: اشتغلت معاه مسلسل وبعد سنتين اتصلوا بيا من فترة واحد قالي على فيلم قلتلوا مع مين قالي السبكي قلتلو لأ مش هشتغل معاه تاني.

حسين أبو حجاج ومحمد هنيدي

وفي تصريحات سابقة، قال أبو حجاج: «ذهبت إلى الفنان محمد هنيدي بعد تعاوني الآخير معه في فيلم صعيدي في الجامعة الأمريكية عام 1998 بحوالي 4 سنوات».

وأوضح : «وكان وقتها هنيدي يقدم مسرحية طرائيعو وسلمت عليه في الكواليس وطلبت منه التعاون معه مره ثانية ليرد شوف لو الناس نسيت دور لؤي في صعيدي في الجامعة الأمريكية ممكن نشتغل سوا».

وتابع: «أنا طبعًا زعلت من محمد هنيدي، زعلت منه جدًا، لأنه تحدث بكلام غير منطقي، المنطقي أن تستعين بي طالما نجحت معك في أحد الأدوار».

وأضاف، أنه وجد رد محمد هنيدي غريبًا، لأن الفنان الذي يصنع دور ويتذكره الناس لا بد أن يعمل من جديد في الكثير من الأدوار، موضحًا أن هنيدي لم يكن محقًا عندما تخلى عنه في الكثير من أعماله التالية.

وأكد حسين أبو حجاج إيمانه بالقضاء والقدر وتقسيم الأرزاق، لافتًا إلى أن العمل الفني في النهاية قسمة ونصيب.