سر زيادة وزن رانيا يوسف.. هل الفنانة مريضة؟

كشفت الفنانة رانيا يوسف سر زيادة وزنها خلال السنوات الماضية، وكيف استطاعت أن تخسر وزنها مرة اخرى.

رانيا يوسف وسر زيادة وزنها

قالت رانيا يوسف في تصريحات تلفزيونية: 'مش عاملة دايت ولكن في السنوات الماضية، مريت بأزمة صحية، كنت باخد أدوية بتعمل تخزين مية في الجسم'.

وتابعت: 'كنا في مسلسل بقينا اتنين، كان باين من لبسي أني منفوخة، وأول ما خلصت تصوير بطلت الأدوية ورجعت لجسمي الطبيعي'.

رانيا يوسف مسلسل بقينا اتنين

وعلى جانب أخر، كشفت الفنانة رانيا بوسف رأيها في زواج بناتها، وتفاصيل أزمة صحية تعرضت لها خلال الفترة الأخيرة، بجانب كواليس مشاركتها في مسلسل بقينا اتنين ضمن موسم مسلسلات رمضان 2024.

قالت رانيا يوسف عبر تصريحات تلفزيونية، إنها لن تجبر بناتها على الزواج ولهن حرية الاختيار، مضيفة: «ولو جه الشخص المناسب لبنوتة من بناتي هبقى متمسكة برأيي إنهم ميتجوزوش قبل 30 سنة، بس هما اللي هيعملوا اللي عايزينه طالما عدوا الـ 21 سنة».

وفيما يخص كواليس مسلسل بقينا اتنين، أشارت إلى أن شخصية ياسمين جذبتها ضمن أحداث العمل حيث تشبه شخصيتها الحقيقية، معلقة: «ياسمين أم شايلة كل المسئوليات الأولاد والبيت والشغل وكل التفاصيل في الحياة»، لافتة إلى أنها ليست من الشخصيات التي تسعى إلى خلق المشاكل أو أزمات، لكن عندما تجد نفسها أمام حمل كبير يفوق طاقتها والشخص الذي أمامها لا يقدرها تفقد مشاعرها.

وقالت رانيا يوسف عن طقوسها في العيد: «طقوسي الكنبة والأنتخة، بس مش بشرب لا شاي ولا قهوة بحب أشرب مشروبات طبيعية زي الزنجبيل وبحاول أخس وأمشي على دايت، بس لما بقعد في البيت باخد بالي من نفسي وبلعب رياضة».

أزمة رانيا يوسف الصحية

وأشارت إلى أنها مرت بأزمة صحية خلال الفترة الأخيرة، قائلة: «الـ 5 سنين اللي فاتوا كنت بمر بظروف صحية مش لطيفة، فكنت باخد أدوية بتعمل تخزين مياه في الجسم فطول الوقت كنت منفوخة حتى في مسلسل بقينا اتنين كنت لابسة لبس معين أظهرني شوية منفوخة».

واختتمت الفنانة رانيا يوسف قائلة: «فقررت أول لما خلصت المسلسل قررت مش هاخد أدوية تاني والحمد لله استعدت رشاقتي تاني وفي رمضان كلنا كنا بنتجمع على الفطار ولكن في الأيام العادية ده مش بيحصل بيبقى كل واحد في البيت مع نفسه، وفي رمضان تقريبًا طقوسي أصحى أروح الجيم وأفضل ألعب هناك وأسمع مزيكا وأحلى جيم ونزول بيبقى في رمضان».