شوبير عن خسارة الأهلي بخماسية: كنت بتمنى الحكم يصفر بدري

علق الإعلامي أحمد شوبير، عضو اتحاد الكرة السابق، على خسارة الأهلي أمام صن داونز بخماسية مقابل هدفين، في اللقاء الذي جمع الفريقين، أمس السبت، ضمن منافسات المجموعة الثانية من دوري أبطال أفريقيا.

قال شوبير في تصريحات تلفزيونية:' اللعيبة إللي كانت كويسة في الأهلي بيرسي تاو وشوية محمد شريف، وأفشة شوية لما نزل الشوط الثاني، هتقولي لعبوا 3 العصر..ايه يعني، الدنيا حر؟ ياما لعبنا في أجواء حارة للغاية'.

أضاف:' التحكيم كان 10 على 10، والأهلي لم يكن له ركلة جزاء في البداية لصالح محمد شريف، أرضية الملعب من أجمل الأرضيات، الجمهور مالي الملعب؟ طبيعي جدًا، عملوا حفلة؟ حقهم'.

أكد:' مفيش مبررات، لا توجد أعذار، يوجد فريق كويس وفريق وحش، الفريق الكويس هو صن داونز، والسيئ هو الأهلي'.

تابع:' الاستحواذ وصل لـ 80% لصن داونز، 20% للأهلي، صن داونز حافظين بعض جدًا، أحسن فرقة في أفريقيا، بلا منافس، الأهلي سيئ للغاية، لا يستطيع تحضير الهجمة، ومع ذلك سجلت هدفين'.

الأهلي وصن داونز الأهلي وصن داونز

أوضح:' الشوط الأول يخصل 3-1؟ مفيش فرقة ولا شكل ولا أداء ولا إنسجام، هل الدوري عندنا في مصر خادع؟ لا نمرر 4 تمريرات على بعض'.

أشار شوبير:' ايه الشكل إللي الواحد شافه للنادي الأهلي ده؟ سيئ للغاية، بقيت قاعد بقول يارب الحكم يصفر، 5 دقائق وقت بدل ضائع ايه؟ الله يكرمك إنهي المباراة، لما بقينا 3-2 قولت كده رضا، خسرانين ولكن الشكل معقول وحفظنا ماء وجهنا'.

شدد:' مش مشكلة عندي الأهلي يخرج أو يخسر البطولة، بتحصل مع ريال مدريد وبرشلونة، بس الشكل والمنظر ما يكونشي بالطريقة دي، على الأقل حافظ على فانلة النادي وشكل الأهلي'.

الأهلي ضد صن داونز الأهلي ضد صن داونز

واصل:' فوز على القطن في الكاميرون، فوز على الهلال في القاهرة بأكثر من واحد، وانتظر أن صن داونز يفوز على الهلال أو يتعادل مع الهلال في السودان ولن يحدث هذا'.

أتم شوبير:' كل أندية القارة الإفريقية عاوزة الأهلي يخرج بدري، وانا بقولك الهلال هيكسب صن داونز أو يتعادل، والاتنين هيصعدوا مع بعض في المجموعة، والأمر على صدارة المجموعة فقط'.

«الموضوع يحتاج علاجًا جذريًا».. أحمد شوبير يوضح تطورات أزمة الإسماعيلي ولاعبيه

غيابات بالجملة.. شوبير يكشف تطورات إصابات الأهلي

تعليق شوبير على فوز الزمالك بماراة الترجي.. سر تألق زيزو

شوبير يكشف حقيقة إيقاف محمود كهربا 8 مباريات ورد فعل الأهلي

شوبير يهاجم الخطيب ومجلسه بعد هزيمة الأهلي أمام صن داونز : الجرح يلزمه تنضيف