شوبير يهاجم المتعصبين للأهلي والزمالك على مصلحة منتخب مصر

شن الإعلامي أحمد شوبير، عضو اتحاد الكرة السابق، هجوما حادا على من يفضل مصلحة الأهلي والزمالك على حساب المنتخب الوطني، مؤكدا أنه يجب تغليب مصلحة المنتخب الوطني على أي انتماءات مهما كان شكلها.

قال شوبير في تصريحات إذاعية:" مشكلة الأهلي والزمالك صعبة للغاية، لما بيحصل حاجة للاعبي الأهلي جماهير الزمالك تنتفض على السوشيال ميديا والعكس صحيح".

أضاف شوبير:" نقول ده منتخب مصر فيكون الرد.. مايهمنيش، عندنا تصفيات كأس العالم..فيكون الرد الأهلي أهم أو الزمالك أهم، انت كاره إمام ولا شيكابالا ولا زيزو ولا عبد المنعم، كل هذه الأمور ليس لها أي لازمة".

تابع شوبير:" اتكلمت على زيزو وإمام باستفاضة.. قالوا بص علشان ابنه مالعبش، طيب نعمل ايه".

أكد شوبير:" مش همك منتخب بلدك ماتشجعش، هنكد عليهم، أنا ما بحبش حسام حسن.. ماتحبوش بس حب بلدك، أنا عاوز المنتخب يخسر علشان حسام حسن، أصل الزمالك مافيهوش غير لاعب أو إثنين في المنتخب، هو منتخب الأهلي ولا منتخب مصر".

أشار شوبير:" قد لا يوفق حسام حسن في تشكيل، عادي جدا، هنفضل في الخناقة دي طول الوقت؟ في واحد ممثل بيعمل بوستات، رغم إن دمه خفيف في التمثيل إلا إنه لما بيكتب بيكون دمه تقيل جدا جدا، لأنك بتاخدها في سكة تانية تعصب وانحياز".

أكد شوبير:" يفرق معايا إن منتخب مصر يكسب، كأس العالم إللي فات كان قاعدين بنشجع المغرب وفرحنا بشكل غير عادي، لكن أنا عاوز منتخب مصر يشارك، لدي لاعبين رائعين".

أتم شوبير:" لم نحقق أي فوز في كأس العالم من قبل، تعادلين وحيدين في 1990، لابد من تجنيب قصة الأهلي والزمالك ونفكر فقط في مصلحة البلد والمنتخب، عندما تكون بلدك في أزمة فهي محتاجة لك".