شيرين رضا تروي كواليس أول مرة ترقص في حياتها: غيرت مساري كبنت

تحدثت الفنانة شيرين رضا عن نشأتها وسط فرقة رضا للفنون الشعبية، التي قام والدها الفنان محمود رضا بتأسيسها، وكيف تمكنت الفرقة في تغيير حياتها وأعطتها ثقة بالنفس عندما كانت طفلة.

شيرين رضا تتحدث عن فرقة رشا

قالت شيرين رضا في تصريحات تلفزيونية: «بدأت أسافر مع الفرقة وأنا عمري أربع سنين، وسافرت أفريقيا كلها في تونس والجزائر والمغرب وكينيا وأوغندا وساحل العاج، وده بنى عندي شخصية عندها تساؤلات وعايزة تفكر وتقرا».

وأضافت شيرين رضا في حديثها: «لما الفرقة كانت توصل أي بلد كانوا يستقبلوها باحتفال ويعملوا رقصاتهم، وبابا يقوللي انزلي معاهم علشان تتصوري، وكانت خطوة إدتني ثقة في النفس، وغيرت مساري كبنت».

شيرين رضا ترقص مع فرقة رضا

وكشفت شيرين رضا عن أول مرة رقصت بها مع الفرقة، وقالت: «حاولت مرة وأنا عمري 14 سنة، رقصت مع الفرقة في عيد تحرير سينا في مكان في مصر الجديدة، قدام الرئيس الراحل حسني مبارك وزوجته مدام سوزان، وكنت وقتها رايحة أشوف بابا في مسرح البالون، وكان في بنت من الفرقة غايبة، وطلب مني أقف مكانها، وتاني اليوم روحت والبنت رجعت، لكن قولت لها معلش ده مكاني».

واختتمت حديثها، وقالت: «عملت بروفات كتيرة مع الفرقة والشعر والمكياج، وأول مرة أقف قدام الناس كنت مرعوبة، وعملت المطلوب مني وكملت العرض».