صلاح الجهيني منتج مسرحية زواج اصطناعي يوجه رسالة لـ كاملة أبو ذكري: متجاهلة مجهود 60 شخصا

حرص المؤلف صلاح الجهيني منتج مسرحية زواج اصطناعي أن يوجه رسالة للمخرجة كاملة أبو ذكري، بعد تصريحاتها الأخيرة عن موقف الفنان بيومي فؤاد وتصريحاته في آخر ليلة عرض بمسرحية زواج اصطناعي.

كتب المؤلف صلاح الجهيني في منشور عبر حسابه الرسمي بموقع فيس بوك: «من الحاجات اللي بتضايق أي فنان هي انتقاد الناس وتقييمهم للعمل من خلال الإعلان دون مشاهدة العمل نفسه».

رسالة صلاح الجهيني لكاملة أبو ذكري

واستكمل: «كان شيء مؤسف جدًا لما الناس هاجمت مسلسل قبل ما تشوفه لمجرد أن حواجب البطلة على البوستر معجبتهمش ولكن المؤسف أكثر أن مخرجة ليها تقديرها واحترامها زي الأستاذة كاملة أبو ذكري قررت تهاجم عمل فني وتتهمه أنه اتكتب واتنفذ في 3 أيام بدون ما تشوف منه أي مشهد».

وتابع صلاح الجهيني منتج مسرحية زواج اصطناعي: «متجاهلة مجهود أكتر من 60 شخص اشتغلوا على مدار 5 شهور عشان العمل ده يظهر ويتنفذ على الوجه اللي هما شايفينه بيرضيهم.. أستاذة كاملة أنا مقدر موقفك السياسي والإنساني ولكن يؤسفني أقول لحضرتك أنك جرحتي عدد كبير من الفنانين والشباب المجتهد اللي بيعتبروا حضرتك قدوة ليهم بدون وجه حق».

رسالة صلاح الجهيني لكاملة أبو ذكري رسالة صلاح الجهيني لكاملة أبو ذكري

تصريحات كاملة أبو ذكري عن بيومي فؤاد

كانت قد كتبت المخرجة كاملة أبو ذكري في منشور عبر حسابها الرسمي بموقع فيس بوك: «الأستاذ الفنان اللي كنت واحدة من محبيه.. لو حضرتك فاكر إنك لما تعمل عمل اتحضر واتكتب واتنفذ في 3 أيام».

وتابعت: «وتروح تعرضه وترقص وتغني وتضحك وبعد كده تاخد آلاف الدولارات.. لو ده بتسميه فن فأنا لا يشرفني إني أكون زميله لك في هذه المهنة.. ولما تكون بتعرض التفاهات دي ده لا يشرف الفن المصري».

واختتمت الفنانة كاملة أبو ذكري قائلة: «ولما تعرض التفاهة دي وجارك بيدبحوا أطفاله ونساءه ورجاله وتقولي الفن يبقي ماعنديش كلام أقدر أقوله غير إن الإحساس والفن نعمة إنتم ’خر ناس تتكلموا عنها».

بيومي فؤاد ومحمد سلام بيومي فؤاد ومحمد سلام