طارق فؤاد يكشف صلة قرابته بمدحت صالح: تجاهلني وقلب الحقائق

تصدر اسم الفنان طارق فؤاد التريند بمؤشر البحث الأشهر جوجل، ومواقع التواصل الاجتماعي المختلفة بعد تصريحاته الأخيرة بشأن تجاهل نجوم الفن له في مرضه وأحدهم تجمعه صلة قرابة به.

أعرب الفنان طارق فؤاد عبر تصريحات تلفزيونية، عن حبه لصوت الفنان مدحت صالح، موضحًا ‏أنهما من نفس الجيل وظهرا معًا في بداية مسيرتهما الفنية.‏

طارق فؤاد ومدحت صالح

وأكد على تعمد الفنان ‏مدحت صالح تجاهله، معلقًا: «مدحت صالح عندما ظهر ‏ببرنامج الفنانة أنغام قلب الحقائق، وقال لها كنت في المدرسة أنا والفنان عماد عبد الحليم وكنا لا نفترق، وفي ‏نهاية البرنامج أنغام فكرته قالت له كان معاكم أيضًا طارق فؤاد! قال لها كان معانا».‏

واستكمل طارق فؤاد: «الحقيقة مدحت كان معايا أنا والمطرب عماد عبد الحليم لأن عماد رحمه الله كان بيمر عليَ يوميًا ثم ‏بعدها مدحت، وده مزعلني جدًا أنت ليه بتعمل كدا! عمره ما خرج في مرة قال إن طارق فؤاد أول من لجأ له وقال ‏له أنا عايز أغني».

وتابع: «في ناس أنا ربنا جعلني سبب أنها تظهر أو كنت في ظهرها لكن هما بيخافوا!، خصوصًا أنه ‏قريبي ابن عمي زوج أخته»، لافتًا إلى تجاهله له أيضًا خلال فترة مرضه من 2016 إلى 2020 لم يسأل عنه رغم سفره للعلاج في فرنسا والولايات المتحدة.

طارق فؤاد طارق فؤاد

أزمة المطرب طارق فؤاد

وقال عن أزمته الصحية: «مريت بأزمة صحية في 2016 وفضلت تعبان لحد 2020، صحيت الصبح ملقتش صوتي، والدكاترة قالوا بسبب حساسية وربو على صدري بسبب الكورتيزون، لكن صوتي رجع تاني لوحده فجأة من عند ربنا لما مدحت سيدنا النبي والمستشار تركي آل الشيخ أمر بسفري خارج البلاد لتلقّي العلاج أما محمد الحلو كل شهر كان بيبعتلي ظرف، وتامر حسني جالي لحد البيت ووقف معايا ماديًا ومعنويًا، لكن علي الحجار ومدحت صالح متصلوش حتى».

وأضاف الفنان والملحن طارق فؤاد: «أغنية أكتبلك تعهد بتاعة أنغام كانت رايحة لشيرين عبد الوهاب، اشتغلت عليها وكلّمتها مكنتش فاضية وفجأة بعد أسبوع لقيت الأغنية متسجلة باسم أنغام بلحن تاني».

طارق فؤاد طارق فؤاد

طارق فؤاد وبليغ حمدي

وأوضح أنه كان يذهب إلى الموسيقار الراحل بليغ حمدي في أواخر أيامه، معلقًا: «كنت بفسحه بعربيتي، عربيتي كانت صغيرة على قدي وهو كان مش بيهتم وكان يثق فيّ ثقة عمياء وبياخد رأيي في كل حاجة لدرجة تجنني لأنه العبقري اللي حصل في تاريخ المزيكا، كلهم كان ليهم شكل مختلف لكنه كان المتمرد وكسر كل القوالب وعمل كل الأشكال».

واختتم طارق فؤاد: «في مرة سألته عن سر فقالي: عبدالحليم مرة كان بيغني مع الفرقة الماسية وخرج عن لحنها، فالفرقة وقفت فمسكه بليغ خنقه من الكرافتة، وعبد الحليم قاله رقبتي يا بليغ هتموتني، فقاله أنت فاكر نفسك عبدالمطلب، ورد عليه عبدالحليم قاله وقسمًا بالله ما هعمل كده تاني».

طارق فؤاد طارق فؤاد