طارق لطفي عن الحشاشين: كان نفسي أعمله وغيران من كريم عبدالعزيز

كشف الفنان طارق لطفي، أن الفنان كريم عبد العزيز كان المرشح الأول لمسلسل الحشاشين، ولم يكن بديلا له كما قيل، وأنه طرح فكرة المسلسل منذ 7 سنوات على الشركة المنتجة.

وقال طارق لطفي، في تصريحات تليفزيونية: طرحت فكرة المسلسل لشركة الإنتاج من حوالي 6 أو 7 سنين، ولم تلقى الاهتمام من الشركة المنتجة.

طارق لطفي: كريم عبدالعزيز كان المرشح الأول السنادي للعمل

وتابع طارق لطفي: مكنتش مرشح للمسلسل وتم استبدالي، وكريم عبدالعزيز كان المرشح الأول بالنسبة لهم السنة دي. مشيرا إلى أنه كان يتمنى عمل مشروع آخر لكن يتم تنفيذه حاليا في تونس.

طارق لطفي عن الحشاشين: كان نفسي أعمل المسلسل

وأضاف طارق: كان نفسي أعمل المسلسل وغيران من كريم عبدالعزيز، لكن مش متضايق وبقول ربنا مش عايزني أروح الحتة دي، ومتأكد إن كريم هيعمله رائع، وعبدالرحيم كمال هيكتب حاجة محصلتش، ومتأكد إني هتفرج على حاجة حلوة.

أسباب تأجيل مسلسل الحشاشين

كريم عبد العزيز أعلن في وقت سابق عن أسباب خروج مسلسل الحشاشين من السباق الدرامي الرمضاني 2023.

كريم عبد العزيز قال في تصريحات تليفزيونية: السبب طبعا ضخامة الإنتاج فقط، أي عمل تاريخي بيتطلب مجهود جبار في تحضيره وتنفيذه، لإننا بنرسم عصر مش موجود، مفيش كهربا، مفيش مياه، مفيش عربيات، مفيش أي شيء من الموجود حوالينا، فتحضيره وتنفيذه سواء جزء عملي هنشوفه، أو جرافيكس، بياخد وقت كبير جدا.

وتابع: عندنا فوق الـ 3 بلاد، فإن دكتور بيتر يلحق يصور في كل البلاد بالأحداث دي، بعمل بهذه الضخامة في الإنتاج والفكرة، بيتعمل مرة واحدة في العمر، فيستاهل إنه يتطبخ على نار هادية ويتطبخ صح.

وأضاف: إن شاء الله هنشوفه في رمضان 2024، وأنا مش مكتم على تفاصيله، ولكن أحب اللي يتكلم عن العمل ده بالذات مؤلف العمل، لأن في أعمال معينة، مجرد الكلام عنها أو مجرد التنويه، ممكن يدي انطباع، الانطباع ده مش عايزه يحصل، أنا عايزه يطلع من الشاشة، الشخصية اللي هتتعمل ضخمة وكبيرة والعقلية كبيرة وأثرت في ناس كتيرة جدا، ولم تطرح من قبل في عمل فني.

الفنان طارق لطفي يتصدر تريند جوجل بعد وفاة والدته

عزاء والدة طارق لطفي .. أحمد السقا وكريم الحسيني أول الحضور

موقف إنساني لـ طارق لطفي مع الصحفيين خلال عزاء والدته