علي الحجار يوجه رسالة لـ مدحت صالح بسبب «الأساتذة»: إيه الجبروت ده

كشف المطرب علي الحجار عن تفاصيل جديدة بخصوص أزمته مع المطرب مدحت صالح بشأن مشروع 100 سنة غناء، رافضا التصالح معه بعدما اتهمه بالاستحواذ على فكرة مشروعه 100 سنة غناء وتقديمها باسمه تحت عنوان الأساتذة.

أزمة علي الحجار ومدحت صالح

علي الحجار قال في تصريحات تليفزيونية، «الموضوع أكبر من إن اتنين إتخاصموا أو إتخانقوا في الشارع تعالوا نصالحهم، تخيل نفسك بتعمل رسالة دكتوارة تعبان فيها سنين، وبعدين واحد ثاني ياخد نفس الرسالة ويسمي نفسه الدكتور فلان»>

وتابع علي الحجار متحدثا عن مدحت صالح: طول عمره من أول ما احترف بيغني 5 أو 6 أغاني لنفسه في الحفلة والباقي لمطربين وملحنين آخرين، وما قدمه في حفلته مفيش فيه حاجة جديدة حصلت، هي نفس الحفلة التي يقدمها دائما، وهو يقول هطور وأوزع الأغاني القديمة توزيع معاصر لكن ولا حاجة حصلت، إنما الدعاية هيأت للناس إن في مشروع وراء الحفلة.

وأوضح علي الحجار: عايز مدحت يطلع يقول كلمتين يبرئ نفسه من إنه أخذ مشروعي، وهو دائما يقول علي الحجار أستاذي فيكلم أستاذه بقى، إنما ياخد مشروعي وعايزني أكلمه، إيه الجبروت ده.

وأضاف الحجار: لا يمكن المساواة بيني وبين مدحت صالح، مفيش حد عنده 3000 أغنية وعمل 121 مسلسل وعنده التنوع اللي عندي، مينفعش نقول إنتو الإثنين.

علي الحجار ووزيرة الثقافة

يذكر أن الدكتورة نيفين الكيلاني، وزيرة الثقافة، التقت مع المطرب الكبير علي الحجار، بالمجلس الأعلى للثقافة، وذلك لمناقشة تبني وزارة الثقافة لمشروع 100 سنة غنا، الذي قدمه الفنان علي الحجار، إذ يهدف المشروع إلى إعادة تقديم الأغاني التراثية لكبار نجوم الطرب منذ عصر محمد عثمان وحتى 100 عام تالية.

وخلال لقاء علي الحجار مع وزيرة الثقافة، قام باستعراض مشروع 100 سنة غنا، ومراحل تنفيذه، وتحديد الموعد المقترح لإطلاقه من دار الأوبرا المصرية، كما تم الاتفاق على تبني واكتشاف المواهب الشابة من القاهرة والمحافظات، وتقديمها للجمهور من خلال المشروع 100 سنة غنا، لتكون نواة لجيل صاعد من المطربين يسعى لحماية التراث الغنائي وتوصيله للأجيال القادمة، ومن المتوقع أن يُشارك بالمشروع نخبة من كبار نجوم الفن، إلى جانب شباب الموزعين.