عمرو مصطفى: لو عملت أغاني مهرجانات يبقى بهين تاريخي

تحدث الملحن والمطرب عمرو مصطفي عن أغاني المهرجانات، قائلًا: «المهرجانات كانت نازلة علشان تغير الهوية العربية».

عمرو مصطفى وأغاني المهرجانات

وتابع عمرو مصطفى رأيه في تقديم أغاني المهرجان، عبر تصريحات تلفزيونية له قائلًا: «النوع دا مش بتاعي ومش هقدر أعمله، بس أنا لو عملته أبقي بهين كل التاريخ اللي أنا عملته».

واستكمل: «أنت لازم تحافظ على اللي قدمته للناس علشان في الآخر ليك رسالة، يا إما الناس هتفتكرها بالخير يا إما هتكون إنسانًا ماديًا، أنا ذاكرت المزيكا 3 سنين علشان أقدر أطلع بالأفكار دي والموضوع مجاش صدفة».

تكريم عمرو مصطفى من جمعية المؤلفين والملحنين العالمية تكريم عمرو مصطفى من جمعية المؤلفين والملحنين العالمية

تصريحات عمرو مصطفى

وقال أيضًا: «ماصحيتش من النوم قلت أنا هجيب مطرب بالذكاء الاصطناعي، أنا بدرس الموسيقى وأزمنتها وإزاي تتحكم في عقل وقلب البني آدم وإزاي تقدر تعمل مزيكا تخرجك من مودك».

وعلى الجانب الآخر، كان قد كشف المطرب تامر عاشور، رأيه في الملحن والمطرب عمرو مصطفى والجدل الذي أثاره بتصريحاته مؤخرا، قائلا: عمرو مصطفى شخص يحدث نفسه ومزيكاته ناجحه على مر التاريخ ولكن هذا لا يعطي أحد الحق يقيم الوسط الفني وتجربة تقليد أم كلثوم مش هتنجح ولا هتشوف نور والجمهور مش حد عابر ولكنه عارف وأنا بتكلم على الذكاء الاصطناعي بصوت أم كلثوم.

وحول تصريحات عمرو مصطفى بانهيار الموسيقى، رد تامر عاشور في تصريحات تليفزيونية، قائلا: يصعب عليا حد مصري يطلع يقول الصناعة انهارت ما أنت في الصناعة وأنت عمود من عمدان الصناعة.

عمرو مصطفى عمرو مصطفى

ميني ألبوم عمرو مصطفى ميني ألبوم عمرو مصطفى