عيد ميلاد يحيى الفخراني.. رفض فيلم المصير واعتذر عن العار طمعًا في دور حسين فهمي

يحتفل الفنان القدير يحيى الفخراني بعيد ميلاده 79 حيث ولد يوم 7 ابريل ويعد النجم يحيى الفخراني من عمالقة الفن المصري سواء في السينما أو الدراما التلفزيونية، إذ قدم العديد من الأعمال الناجحة.

لا يعلم البعض أن النجم يحيى الفخراني رفض المشاركة في فيلم المصير مع المخرج الكبير يوسف شاهين وذلك بسبب تقليل أجره.

يحيى الفخراني يحيى الفخراني

وقال يحيى الفخراني في تصريحات تلفزيونية سابقة له: 'أنا كنت هشتغل في فيلم المصير مع يوسف شاهين واللي رشحني خالد يوسف، وطلب يقابلني وقالي الدور ده محدش يعرف يعمله غيري أنا وأنت بعد ما شوفت شغلك'.

واستكمل الفخراني كلامه: 'يوسف شاهين إداني السيناريو وقالي اقراه وقول رأيك وكنت مسافر ساعتها وطول السكة كنت بقرأه، ولما وصلت قولتله فيلم كويس بس عايز إعادة حوار لأنه مكنش عاجبني، خصوصاً إن أنا اللي هقول الكلام ده وكان فيه حتة خواجة مش عاجباني، وخالد يوسف قالي ده حدث عالمي إن يوسف شاهين يوافق على تغيير السيناريو والحوار'.

يحيى الفخراني يحيى الفخراني

وأضاف: 'وفعلاً اتفقنا على كل حاجة وعلى القبض، وروحت المكتب وكان لازم أقوله اسمي هيتكتب ازاي على الأفيش، وقاللي أنت بطل مطلق واسمك في الأول، بس قالي إننا هنقلل الأجر، والكلمة دي قلقتني جدًا وقولتله هفكر، ومشي ورايا لحد الأسانسير وقولتله عندي ظروف، وخالد يوسف لما كلمني قولتله أنا مش هعمل الفيلم'.

اما عن دوره في فيلم الكيف الذي قدمه بعد اعتذاره عن فيلم العار قال يحيى الفخراني: 'كنت مرشح في العار لدور محمود عبد العزيز، وكنت أتمنى تقديم دور وكيل النيابة لكن كان المرشح الأول له حسين فهمي، فاعتذرت ورشحت محمود عبد العزيز للدور'.

يحيى الفخراني يحيى الفخراني

وأردف: 'وفي فيلم الكيف اتفقوا معايا على تقديم البطولة معه، بحيث يختار كل منا الدور الذي يحبه، كلمت محمود عبد العزيز وقولت له الصح إني أعمل دور الدكتور وإنت دور الشخص الحلانجي، فاعتقد إني اخترت الدور الحلو، وبعدها بساعة كلمني وكان معجب بدوره أكثر من دوري'.