فنانون اعتزلوا لأسباب دينية .. بين ترك الغناء والتبرأ من الأفلام

فاجأ علي قدورة مؤدي المهرجانات الجمهور بإعلان الاعتزال لأسباب دينية، حيث كتب عبر حسابه الرسمي بموقع فيس بوك: «السلام عليكم في يوم جمعة مبارك أنا علي عبد القادر السيد، الشهير بـ علي قدورة كنت مغني قبل النهاردة.. في حاجة حصلتلي مش عارف إيه هي».

وتابع علي قدورة: «بس الحاجة دي هي اللي بتخليني اتكلم دلوقتي، أنا بريء من كل عمل أو مزيكا عملتها في حياتي وبعلن اعتزالي عن مجال الأغاني لحد ما يفتكرني ربنا.. يارب سامحني عن أي حاجة أنا عملتها في حياتي أو أي حاجة صدرت مني ويارب قربني ليك وافتحلي باب رزق يرضيك».

فنانون اعتزلوا لأسباب دينية

واستكمل في 13 أكتوبر 2023: «ومفيهاش حاجة لو بدأت من جديد في أي شغل بالحلال وأي فلوس معايا أنا هسيبها بالرضى لأهلي ومش عارف هيبقي الصح إيه وهبقي لا امتلك إلا صفر وربنا يثبتني في الطريق ده ومش هطول عليكم بس دي نيتي وربنا كريم و كبير وغفور رحيم».

علي قدورة

وقال علي قدورة في فيديو آخر: «الدنيا مخلصتش على الأغاني ولا بقول حلال ولا حرام، ولكن هي خطوة حبيت آخدها والحمد لله أنا أخدتها.. حذفت كل الصور على الرغم من إنها مجرد صور على الفيس بوك وعلى إنستجرام.. ومسحت كل الأغاني بتاعتي اللي على اليوتيوب الخاص بيا وكل الفيديوهات اللي كانت على التيك توك وإن شاء الله هبدل الحاجات دي بحاجات تانية أحلى بأدعية وقرآن».

محمد الريفي

أعلن الفنان محمد الريفي نجم إكس فاكتور الاعتزال عن الغناء، في 26 أغسطس 2023، على غرار ما فعله صديقه بالبرنامج الفنان أدهم نابلسي، ونشر نجم برنامج إكس فاكتور x factor، صورة له عبر حسابه بموقع فيس بوك، وعلق قائلًا: «بدأت أفكر في الطريق إلى الاعتزال».

وتابع: «أخلص تعاقداتي الأخيرة.. وسأبدأ حياتي من جديد ويارب إلى طريق الخير»، ويأتي ذلك على غرار ما فعله صديقه قبل حوالي عامين.

محمد الريفي محمد الريفي

خالد الفايد

المطرب الشاب خالد الفايد أعلن اعتزاله الغناء في 8 فبراير 2023، وكتب عبر حسابه بموقع فيس بوك: «مش هرد على أي حد يدلنى على طريق فيه معصية لربنا عز وجل.. أرجوكم محدش يقولي غني تاني كفاية بجد مش عايز فلوس ولا شهرة ولا علاقات ولا أى سراب من ده كله».

لكنه عاد إلى الغناء في 23 يوليو عام 2023، وكتب: «أكبر غلطة عملتها في حياتي اني سمعت كلام الناس، وكنت مخلص من قلبي.. لكن شفت منهم عكس كدا».

وأضاف: «وربنا يكفيكم شر اللعب في الودن والكلام الفارغ، ربنا يبعد عنكم أي حد بيستغلكم ويضحك عليكم باسم الدين، ربنا يبعد عنكم أي حد عامل فيها مولانا وهو.. صدقوني فيه حاجات مش هقدر اشرحها ليكم، ومش هقدر أقول غير إني اتسرعت وغلطت في هاني محروس غلط كبير، بسبب اني اديت ودني للناس، وسبتهم يتكلموا ويولعوا براحتهم.. أوعى تسلم ودنك لحد وتخليه يبخ فيها سموم، دا درس اتعلمته حبيت أوضحه علشان محدش يقع في نفس غلطتي».

الفنان خالد الفايد

مجدي الشربيني

وفي 21 يناير 2023 أعلن الفنان مجدي الشربيني اعتزاله الغناء للمرة الثانية، وهو أحد أشهر نجوم التسعينيات، ويأتي اعتزاله الغناء بعد عودته لمدة 6 سنوات فقط، حيث كتب: «الحمدلله اللهم أحسن خاتمتنا.. لن اغني إلا مايرضي الله».

وكشف مجدي الشربيني سر اعتزاله الغناء للمرة الثانية في تصريح خاص لموقع قناة صدى البلد، قائلًا: «سأعتزل هذه المرة بلا رجعة، ختامه مسك ولن أترك الغناء لكنني سأقدم أغاني إسلامية».

وتابع الفنان مجدي الشربيني : «الفن مش حرام لكن مبقاش فيه فن وده سبب اعتزالي محسوب عليا على الفاضي، وعندما عدت للغناء في المرة الأولى لأنني وجدتهم بيغنوا أغاني لي مثل الليثي وبوسي.. زمان كنا بنغني والأغاني نعرضها على المصنفات، أما دلوقتي أي حاجة بتنزل وتتعرض دون مصنفات مش عارف هما فين!».

كان قد أعلن مجدي الشربيني عام 2006 اعتزاله الغناء وذلك لمدة 10 سنوات، وظهر مؤذنًا وقارئًا للقرآن الكريم، وكان قد أثار جدلًا في شهر يونيو الماضي لعام 2022 بسبب عودته للساحة الفنية.

اعتزال مجدي الشربيني اعتزال مجدي الشربيني

فارس حميدة

وكان قد أعلنت فارس حميدة مؤدي المهرجانات السابق، اعتزاله الغناء والاتجاه إلى الإنشاد الديني بعدما تصدر مهرجانه «مفيش صاحب يتصاحب» محركات البحث لفترات طويلة، وذلك يوم 31 يوليو عام 2022.

وكتب عبر حسابه بموقع فيس بوك: «بصوا من غير مقدمات ومن غير كلام كتير، ولله والله والله محتاجين نقرب من ربنا، محتاجين نصلي، نسجد لربنا ونحط وشنا في الأرض ونتذلل ونقول له يارب سامحني ياربي مليش غيرك».

واختتم: «اللهم لا حول لي ولا قوة لي إلا بك، مليش غيرك أنا مش عارف أعمل حاجة، يارب أنا ضعيف قدام الذنب الفلاني، يارب شيل حبه من قلبي، يارب حببني في الطاعة، يارب حببني في الخير، والله العظيم محتاجين نعمل كدا فعلًا».

فارس حميدة فارس حميدة

زيزي عادل

وفي 19 أبريل عام 2022 أعلنت الفنانة زيزي عادل الاعتزال، وقالت في فيديو لها: «طالعة أقول خبر مهم في حياتي وأهم وأحلى خبر في حياتي وهو اعتزالي الغناء، والقرار مخدتوش من امبارح ووخداه من فترة كبيرة جدًا مطلعتش أقوله لأني كنت حابه أتكلم مع نفسي والقريبين مني في الموضوع ده وبيشجعوني جدًا أعمل ده، وببعد عن أكتر حاجة مغرية في الدنيا وهي الشهرة».

وأضافت: «الفترة اللي فاتت قربت من ربنا جدا، ولقيت القرآن بيقولي إني لازم أكون ملتزمة، لازم أكون على قد ما أقدر أكون ملتزمة، ويمكن تكون مستغربين، إني طالعة بشعري ومش محجبة، ده لإن ربنا لسه ما أنعمش عليه بخطوة الحجاب، وبدعي ربنا إني ألبس الحجاب، وكل حاجة بتيجي خطوة خطوة، مفيش حاجة بتيجي مرة واحدة، فأنا خدت خطوة وإن شاء الله تيجي الخطوة اللي بعدها».

واستكملت الفنانة زيزي عادل: «عايز أقولكم كمان إني بالنسبة للفن هو مصدر دخلي، أنا سبت حاجة بعيش منها، ولكن أنا سبت ده وعارفة إن ربنا هيرزقني، ربنا مبينساش حد، فسايبه ده على ربنا، ومعنديش مشكلة، بالعكس راضية جدا على القرار اللي أنا أخدته ومبسوطة بيه جدا، وحابه اللي جاي من حياتي».

وقالت أيضًا: «ويمكن بعد ما أخدت القرار ده، تعرضت لمواقف اختبار من ربنا، ولما سألت أهل العلم أفتوني بكده، وكنت محطوطة تحت ضغط أوافق أو ما أوافقش، والاختبار كان بالنسبالي صعب شوية، خصوصا إن البني آدم ضعيف، ويمكن العرض اللي جالي مجاليش وأنا بمارس المهنة، والحمد لله قدرت أقف بدعم من الناس اللي حواليا».

واختتمت: «مش عايزة أخش في حتة الفن حلال والفن حرام، عشان مبقاش طالعة بتكلم كإني داعية، أنا طالعة أتكلم كزيزي، وطالعة أقول إني بطلعت أغني، لإني مش صح، وديني بيقول كده، وأنا حابة إني أموت وربنا راضي عني، وكلنا نمتنى حاجة زي دي، وعايزة أموت اكون مستعدة لمقابلة ربنا، وأكون راضية عن نفسي وعن حياتي وعن شخصي وعن أفعالي، والحمد لله التزمت، وقربت من ربنا طبعا بطريقة كويسة، وربنا يكرم والتزم أكتر وأكتر، وعايزاكم تدعولي ربنا يثبتني».

زيزي عادل زيزي عادل

أدهم نابلسي

وفي 20 ديسمبر عام 2021، أعلن الفنان أدهم نابلسي اعتزاله، وقال في فيديو له: «خبر سعيد جدًا بالنسبة لي، كل شخص فينا عنده أهداف بحياته، دائمًا يسعى ليحققها، لكن هل سألت نفسك لما توصل لهدفك شو راح تعمل بعد ذلك» .

واستكمل: «الهدف الرئيسي لوجودنا في الحياة، يمكن أنا وكثير من الناس غافلين عنه، هو أن وجودنا في الحياة لنرضي رب العالمين، ونكون مثل ما ربنا أمر.. بالنسبة لي الهدف اللي كنت ماشي فيه والحلم اللي كنت ناوي احققه، ما يرضي رب العالمين، وأغلب المقربين مني عارفين أني هيجي يوم واعتزل، فالحمد لله بفضل الله، اعتزلت الغناء نهائيًا».

واختتم: «بشكركم على الدعم المستمر، بتمنى أن هذا الدعم يستمر، لأن هذه ليست النهاية، مش هختفي بل بالعكس هتشوفوني أكثر فتتعرفوا عليّا على الطبيعة».

أدهم النابلسي

أمل حجازي

وكانت قد أعلنت المطربة اللبنانية أمل حجازي الاعتزال في 2017، موضحة أنها كانت تتألم بسبب حيرتها بين العمل في مجال الفن وبين الدين، حيث سبب لها ذلك صراع داخلي حتى قررت أن تنهيه بالاعتزال، ولكن عادت وقدمت أغنية للاحتفال بالمولد النبوي الشريف.

تطورات حالة أمل حجازي تطورات حالة أمل حجازي

حنان ترك

ومن جانبها، في عام 2010 قررت الفنانة حنان ترك اعتزال الفن نهائيًا، وقالت في تصريحات تلفزيونية سابقة لها: «قررت بفضل الله اعتزالي التمثيل.. دي الخطوة اللي كنت أتمناها من الله سبحانه وتعالى، يعني أخت تريز المسلسل الأخير ليّا في التمثيل».

حنان ترك

نورا

اعتادت الفنانة نورا على الاجتماع في منزل إحدى صديقاتها لسماع القرآن الكريم، ووقت اعتزالها كانت في بيت الفنانة عفاف شعيب، حيث أوضحت الأخيرة أن سبب الاعتزال هو سماع الفنانة نورا لإحدى آيات القرآن الكريم والتى ذكرت فى سورة آل عمران، وهي: «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ».

ودخلت نورا في حالة بكاء بعد سماع الآية القرآنية، وقالت: «يا جماعة أنا هعتزل الفن»، وبالفعل وقتها بدأت مرحلة جديدة من حياتها وارتدت الحجاب، وذلك عام 1996.

عيد ميلاد الفنانة نورا عيد ميلاد الفنانة نورا

شادية

كما أن الفنانة شادية اعتزلت الفن عام 1986، بعد مشاركتها في حفل الليلة المحمدية، تزامنًا مع الاحتفال بالمولد النبوي الشريف، حيث غنت خلالها أغنية دينية هي «خذ بإيدي».

شادية شادية

شمس البارودي

أما الفنانة شمس البارودي فاعتزلت عام 1985 بعد رحلة مع الفن والشهرة والنجاحات، بعد ارتداء النقاب وأداء مناسك العمرة، حتى أنها تبرأت من جميع الأعمال.

ونشرت وقت اعتزالها إعلان بإحدى الصحف، تقول به: «من ضار مسلما ضاره الله ومن شاق مسلما شق الله عليه، صدق رسول الله.. تعلن السيدة شمس البارودي أن الأفلام التي تعرض لها حاليًا أو مستقبلاً كلها أفلام قديمة صوّرت منذ سنوات بعيدة، كما تعلن أنها اعتزلت الفن نهائيًا بعد عودتها من العمرة وحسبي الله ونعم الوكيل».

شمس البارودي شمس البارودي

حلا شيحة

فاجأت الفنانة حلا شيحة الجمهور بقرار الاعتزال بعد ارتدائها النقاب، وذلك عقب فيلم كامل الأوصاف، وأوضحت أنها اتخذت هذا القرار بعد رؤية في المنام عن أهوال يوم القيامة، مما دفعها إلى التفرغ للعبادة والابتعاد عن الفن وذلك عام 2007، لكنها عادت بعد حوالي 12 عامًا وبالأخص في عام 2019.

حلا شيحة حلا شيحة