في عيد ميلاد سميحة أيوب.. حكاية صداقتها مع أم كلثوم وكرهها للرجال

تحتفل الفنانة سميحة أيوب بعيد ميلادها الـ 92 اليوم الجمعة 8 مارس، فهي من مواليد العام نفسه عام 1932.

حياة الفنانة سميحة أيوب مليئة بالحكايات والأسرار، منها علاقتها بكوكب الشرق أم كلثوم، التي قالت عنها: «المسلسل الإذاعي سمارة كان اتسجل لحد غيري، فهي بلجنة الاستماع سمعت فما عجبهاش طريقة التمثيل، فبعدين قالتلهم في بنت طالعة جديد اسمها سميحة أيوب هاتوها».

ذكريات سميحة أيوب مع أم كلثوم

وتابعت عبر تصريحات تلفزيونية سابقة لها: «يعني صوتها في الكلام تقريبًا كونترو ألتو وأنا كمان كونترو ألتو ده في طبقة الصوت. الأستاذ عثمان أباظة ندهلي وقالي سميحة إنتي هتسجلي رابعة، قلتله ما اتسجلت، قال لا إنت هتسجيلها، قلت استجلت يا أستاذ أنت مش مسجلها.. قالي ما هي أم كلثوم سمعت وما عجبهاش».

واستكملت الفنانة سميحة أيوب حديثها: «فرفضت وقلتله الست العظيمة دي عملتها إزاي أنا أعمل بعد منها، وقالي إن دي فرصة وأنا رفضت الفرصة، سألني بعدها مدير الإذاعة إنتي مش عايزة تمثلي ليه، قلتله لأن في سيدة محترمة عملت الدور وما قصرتش، قالي إنت هتعملي الدور وبعدما رفضت قالي مش هتدخلي الإذاعة، فقلته ولو بلاش الإذاعة».

سميحة أيوب سميحة أيوب

أسرار سميحة أيوب

وقالت أيضًا: «بعد خمسة أيام كلمتني السيدة العظيمة اللي عملت الدور، قالتلي يا سميحة إعملي الدور، علشان خاطري اعمليه، قلتلها أنا علشان خاطرك رافضاه ثم وافقت. ولما كنت بسجل الجزء بتاعي أم كلثوم أصرّت إنها تحضر التسجيل، التكييف باظ في الاستوديو وكان الجو نار، فهي كانت بتقف بكباية عصير الليمون على باب الاستوديو علشان تديني أخد شفطتين».

واختتمت حديثها عن صداقتها بأم كلثوم: «ومن هنا بدأت صداقة بيننا وكل يوم جمعة كان في محل في آخر شارع الهرم اسمه خريستو بتاع السمك كنا دايمًا يوم الجمعة ده هي وجوزها وأنا وجوزي نتغدى سوا».

سميحة أيوب

كره سميحة أيوب للرجال

وفيما يخص كره سميحة أيوب للرجال، كان بسبب زواجها من الفنان محسن سرحان الذي تحدت أسرتها بسببه، موضحة أن تصرفاته تغيرت بمجرد عقد الزواج، ففي يوم الزفاف كانت هناك بعض الأشياء المرتبطة بالفرح تأخرت، فأغلق عليها غرفة النوم، وترك المعازيم وتركها محبوسة داخل الغرفة حتى ذهب وأحضر الأشياء الناقصة وعاد.

وبعد مرور عام ونصف من الزواج كان عيد ميلادها، وعندما سألها محسن سرحان عن هديتها، قالت سميحة أيوب له: هديتي هي الطلاق، وبدأت تتدعي الجنون وأنها ترى أشياء غريبة حتى تحصل على طلاقها منه.

سميحة أيوب سميحة أيوب

سميحة أيوب ومحسن سرحان سميحة أيوب ومحسن سرحان