ليلى علوي: زهقت من مسلسلات الـ 30 حلقة وبعيط من تعب التصوير

أعربت الفنانة ليلى علوي عن سعادتها الكبيرة بنجاح فيلم شوجر دادي وتصدره الإيرادات، قائلة: «فيلم شوجر دادي مختلف عن ماما حامل وليس الجزء الثاني منه والحدوتة ليس لها علاقة بقصة فيلم ماما حامل».

ليلى علوي فيلم شوجر دادي

وتابعت ليلى علوي في تصريحات تلفزيونية لها: «شوجر دادي حدوتة ومعالجة أخرى بقصة مخالفة لكنها معمولة بحرفية، وأنا مؤمنة دائمًا بالأرزاق وأن تقديرات الله تختلف ومكنتش متوقعة هذا النجاح الباهر لكن كنت على الأقل مؤمنة أننا بنعمل حاجة لذيذة وسوف تحقق نجاحًا».

وأشارت إلى أنه من الطبيعي ان تعمل مع أجيال مختلفة سواء مخرجين أو فنانين، معلقة: «ماحستش بغربة وسطهم بالعكس بيضبفوا لي، أما اللايت كوميدي فهي نوعية مطلوبة لدى الجماهير وإحنا شعب بنحب نضحك وبنحب الضحك خاصة إذا كان الأعمال بسيطة ومش مفتعلة ولذيذة».

ليلى علوي ليلى علوي

ليلى علوي في الكوميدي

وعن اتجاهها لنوعية الكوميدي، علقت الفنانة ليلى علوي قائلة: «أنا عملت كوميدي كتير قبل كده ولسه بعمل دراما وأنا بحب التنوع وبيوحشني التنوع وعملت بعد ماما حامل فيلم 200 جنيه وبعدين شوجر دادي ودلوقتي بجهز فيلم جديد، وملقتش النص اللي يجذبني في الدراما ويوم مابنلاقي ورق حلو بنمسك فيه».

واستكملت: «أنا بحب السينما لأنها أقل في المجهود ومش عايزة دراما 30 حلقة زهقت من هذه الفكرة وبحب الأعمال القصيرة ذات 15 حلقة أو خمس حلقات حتى،  إحنا الفنانين بنتعب برضه أنا صحيت في السادسة صباحًا للتصوير وغادرت الاستوديو في السابعة مساءً يعني مش نايمة».

أسرار ليلى علوي

وقالت ليلى علوي أيضًا: «ساعات بنعيط من التعب والإجهاد وبنشتغل 24 ساعة لأني ببقى عايز أعمل أحسن حاجه وبقاوم أي إحساس بالتعب جوايا ومش أنا لوحدي اللي ممكن أعيط من التعب فيه فنانين كتير كده».

وعلقت على جمالها قائلة: «عمري ماكنت شايفة نفسي وأرى أن السينما كصناعة ومستوى أفلام وتقنيات تشهد تحسن كبير لكن نحتاج لزيادة عدد الأفلام، ونفسي ألاقي ورق ميوزكال حلو أعمل بيه فيلم أستمتع وأمتع الناس كلها زي سمع ههس ويا مهلبية يا اتخيل لو إتعملوا في ضوء التطور الحالي كانوا هيبقوا إزاي؟ أكيد كانوا هيبقوا أحلى».

ذكريات ليلى علوي

وأوضحت ليلى علوي أنها مفتقدة الكتاب وكبار المخرجين كممثلة وكمشاهدة، مضيفة: «أنا بطبعي أعشق السينما وافتقدهم في ذات الوقت كأصدقاء على سبيل المثال عاطف الطيب لسه نمرته موجودة معايا، وافتقد وحيد حامد وواصف فايز وعاطف الطيب وسعيد مرزوق وكثر من العمالقة ممن كانوا مساندين لمشروع ليلى علوي كانوا مقتنعين بي وأعطوني فرصة لاثبات نفسي».

كشفت الفنانة ليلى علوي عن عشقها لفيلم بحب السيما وتعتقد وتتوقع أنه لو عرض الفيلم في الوقت الحالي في السينما لن يواجه رقابة مجتمعية متشددة، معلقة: «شايفة المجتمع الآن بيتحسن مقارنة بعشر سنوات مضوا ومن قبلها في فترة التسعينيات التي شهدت موجة من التشدد، المجتمع الآن ليس متشدد ولكنه مجهد الناس ماشية في الشوارع متنحه ويبدوا عليها الهم بيخلينا نحس أنهم ماشيين بدون هدف».

بكاء ليلى علوي

وتحدثت عن الجيل الجديد قائلة: «هذا الجيل يمل سريعًا من كثرة الاتصال به والاطمئنان عليه طول الوقت، بس إحنا كأمهات بنخاف عليهم وبنحبهم بتحاول نراعي ده بس مشاع الحب والقلق بتغلب».

وظهرت تبكي على الهواء وتتحدث عن والدتها قائلة: «أمي كانت طول الوقت تتصل بيا وتطمن وتزعقلي أنتي فين؟ قلقتنيني عليكي ولكن في أول مرة وأنا في الساحل الشمالي بعد رحيلها لم اتلقى اتصالها فشعرت بحزن عميق».

ليلى علوي مهمة في سهل حشيش ليلى علوي مهمة في سهل حشيش

ليلى علوي ليلى علوي

حسن مالك ينضم لأبطال فيلم آل شلبي مع ليلى علوي

فرح الزاهد: كنت مرعوبة لما شوفت ليلى علوي في تصوير شوجر دادي

إيرادات الأفلام السبت .. ليلى علوي تتفوق ومحمد رمضان قبل الأخير

 

ليلى علوي تحيي ذكرى سمير غانم وسمير صبري: باقيين في قلوبنا

ليلى علوي: دوري كأم أهم من الممثلة وتاريخ شيرين عبد الوهاب عمره ما هيتأثر