محطات في حياة خالد الصاوي.. فكر في تبني طفل ولم يندم على دور الشاذ في فيلم عمارة يعقوبيان

يحتفل الفنان خالد الصاوي بعيد ميلاده الـ 60، إذ ولد الفنان الكبير عام 1963، واستطاع أن يمتلك رصيد كبير من الأعمال الناجحة منذ بدايته الفنية ليكون من نجوم الصف الأول.

لا يعلم الجمهور أن خالد الصاوي مر بالعديد من المحطات في حياته، وهو ما يرصده موقع قناة صدى البلد فيما يلي:

خالد الصاوي والزواج

تحدث الفنان خالد الصاوي في تصريحات قديمة له على تأخره في الزواج، وقال: «ندمت على تأخري في قرار الزواج وعدم الإنجاب وكل الحاجات غير الطبيعية اللي عملتها في حياتي زي اتجوزت متأخر وأني مخلفتش».

خالد الصاوي خالد الصاوي

وتابع: «فكرت في وقت من الأوقات أن اتبنى طفل ولكن لست متأكد من كون الفكرة صحيحة أم لا، ومراتي نفسها بتشتكي أني طول الوقت في شغلي مش في البيت وكمان هيبقى في مسئولية زي وجود طفل وابقى مش قد المسئولية».

كما قال: «مستحيل أتجوز على مراتي، ولو الراجل بطبعه خاين يبقى للأسف مش راجل، اللي يتجوز مره مايعملهاش تاني».

هل ندم خالد الصاوي على دور الشاذ في عمارة يعقوبيان

وعن تقديم دور الشاذ في فيلم عمارة يعقوبيان، قال خالد الصاوي: «مش ندمان على دوري في عمارة يعقوبيان ولكن الممثلين اللي رفضوا عندهم حق وكل حاجة كنت بعملها لما كبرت قلت 50% من كل اللي عملته في حياتي الشخصية».

خالد الصاوي خالد الصاوي

خالد الصاوي والإدمان

وقال خالد الصاوي في وقت سابق: «الفن أنقذني من الجنون والإدمان والإجرام، فيه أوردرات بشتغل فيها 12 ساعة و14 ساعة ولم تعطلني، وكان ممكن أكون مجرم ومجنون ومريت بكل حاجة وأخذت خطوات فيها وكان في حاجات بتشدني لكده، وكان ممكن أعمل جريمة سياسية وأمشي في الكفاح المسلح وأروح في سكة الجنون».