محمد رياض يكشف كواليس عمله مدرس: «كنت حليوة والمدير رفدني بعد ما الكيميا احلوت في عين البنات»

كشف الفنان محمد رياض عن فترة دراسته الجامعية، وأنه خريج كلية العلوم، حيث كان يحب الكيمياء جدًا، ولهذا التحق بقسم الأبحاث والتطوير في إحدى الشركات، مشيرًا إلى أنه وصل لدرجة أنه اخترع مجموعة من المركبات وأطلق عليها اسمه.

محمد رياض يتحدث عن دخوله مجال الكيمياء

وقال الفنان محمد رياض، في تصريحات تلفزيونية أنه عمل بمجال الكيمياء قبل أن يدخل المجال الفني: «أنا اخترعت حاجات، والله العظيم عملت حاجات باسمي قبل ما أسيب الشركة اللي كنت بشتغل فيها، سبتها لأن خلاص مكنش هينفع اكمل عشان التمثيل، وكنت شغال في الأبحاث والتطوير بتاع الشركة».

محمد رياض محمد رياض

مهن عمل بها محمد رياض

وكشف محمد رياض عن مهن عمل بها بجانب دراسته في معهد التمثيل، وقال: «أنا كنت لسه متخرج من كلية علوم وشغال كيمائي الصبح وبشتغل في معمل تحاليل وبشتغل في مدرسة بنات ثلاث أيام في الأسبوع لكنهم رفدوني».

وأضاف محمد رياض حديثه، وقال: «كنت لسه صغير عندي 22 سنة وشعري أصفر وحليوة وبروح لابس تيشيرت وبنطلون جينز، وأول ما دخلت المدرسة لقيت الطابور بقى فيه همس، بنات بقى كلهم 18 سنة وعمالين بيتكلموا مين ده وبتاع، وشوية ودخلت الفصل لقيت كله بنات وقاعدين جنب بعض بين الديسكات وزحمه، طلع إن البنات جم من فصول تانية يحضروا حصة الكيمياء، يعني المفروض الفصل 25 بنت لقيت عندي 60 بنت، وتقريبًا الكيمياء احلوت في عينهم ساعتها».

طرد محمد رياض من وظيفته

واختتم محمد رياض حديثه، بكواليس رفده من المدرسة التي عمل بها مردس كيمياء، وقال: «المدير قالي أنت شخص كويس جدًا ومدرس هايل ولا غبار عليك، بس أنت مش هينفع تكمل معانا، أنا عندي بنات صغيرين ومينفعش احط الزيت جنب النار، واترفدت من غير ما اعمل حاجة».

محمد رياض: احترفت كرة القدم في شبابي واعتزلتها بسبب واحد أسرع من محمد صلاح

شهيرة تهنئ محمد رياض بعيد ميلاده: «الجميل المحترم صاحب الأخلاق الراقية»

رانيا محمود ياسين تنشر صور مع زوجها محمد رياض من الساحل

محمد إمام عن العمل مع محمد رياض في «النمر»: «من ألطف الناس اللي اتعاملت معاها»

نجوم الفن يشاركون بجنازة هادي الجيار قبل دفنه أبرزهم هشام ماجد ومحمد رياض