مخرج فيلم الملحد يصدر بيانا عن منع العرض: «لا يشوه الدين الإسلامي»

أصدر المخرج محمد العدل مخرج فيلم الملحد بيانًا بشأن منع عرض العمل، بعد تأجيله وتعرضه للانتقادات وتساؤلات الجمهور بشأن موعد عرضه.

قال مخرج فيلم الملحد في بيان نشره عبر حسابه الرسمي بموقع فيس بوك: «بعتذر لكل أصدقائي اللي عزمتهم على العرض الخاص لفيلم الملحد.. العرض مش هيتعمل في ميعاده».

بيان مخرج فيلم الملحد

وأضاف: «والفيلم مش هينزل في ميعاده.. والحقيقة معرفش ليه.. الإجابة عند السيد الرقيب على المصنفات الفنية.. الفيلم جاهز للعرض.. وانتهت جميع مراحله من مونتاج ومكساج وتصحيح ألوان والرقابة إديتله ترخيص بالعرض بعد شهور من المشاهدات».

واستكمل المخرج محمد العدل: «بل وصل الأمر إني نزلت صورت مشهد مضاف والمنتج أحمد السبكي صرف كتير على دعاية الفيلم في الشوارع بناءً علي هذا الترخيص ورجع شال الدعاية تاني للأسف ودي خسارة فادحة».

بيان مخرج فيلم الملحد بيان مخرج فيلم الملحد

أزمة منع عرض فيلم الملحد

وتابع مخرج فيلم الملحد: «ده ينفي تمامًا الهراء بتاع أصل الصناع بيعملوا دعاية رخيصة للفيلم.. ومرفق مع البوست صورة الترخيص وصورة إجازة الرقابة للسيناريو.. اللي لأول مرة الرقابة تكتب في الورقة الأخيرة للسيناريو ما يشبه الشكر والتوضيح».

واختتم: «وده نص ما كتب على الورقة الأخيرة (الفيلم لا يشوه الدين الإسلامي قط بل يكشف الحجاب عن بعض الذين يفسرون الإسلام على أهوائهم).. الفكرة هتوصل هتوصل بإذن الله عاجلاً أو أجلًا».

بيان مخرج فيلم الملحد بيان مخرج فيلم الملحد

بيان مخرج فيلم الملحد بيان مخرج فيلم الملحد

بيان مخرج فيلم الملحد بيان مخرج فيلم الملحد