مروان بابلو يرد على منتقدي أغنية «راجعين»: بنسبة 100% لأخواتنا في غزة

رد مغني الراب مروان بابلو على منتقدي طرح أغنية «راجعين» خلال الأحداث الجارية في قطاع غزة حاليًا حيث انتقده البعض أنه يس وقتًا مناسبًا.

مروان بابلو يرد على المنتقدين

كتب مروان بابلو عبر حسابه بموقع إنستجرام: «بخصوص أغنية راجعين اللي بتضم 25 فنانا وفنانة من جميع أنحاء الوطن العربي في أغنية واحدة، لاحظنا بعض الاعتراضات».

وتابع: «هانوضح بس كام نقطة مهمة: لو ما تعرفش، جميع أرباح العمل بيتم التبرع بها بنسبة 100% لأخواتنا في قطاع غزة، ولا يحق جزء من الأرباح لأي فنان، وكل فنان منهم ساب بلده وشغله وكل اللي وراه وسافر للعمل ده بدون تفكير أو تردد ويمكن دي أقل حاجة نقدر نقدمها لأخواتنا تجاه قضيتنا، صوتنا وتبرعاتنا ده اللي بـ أيدينا من أجل دعم قضيتنا، ودي حاجة كفيلة تخلينا نقدرهم بكل احترام».

 

View this post on Instagram

 

A post shared by MARWAN PABLO - مروان بابلو (@marwan_pabloo)

واستكمل مروان بابلو حديثه، وقال: «الهدف من العمل في المجمل كان واضح وصريح وهو محاولة تسليط الضوء الغربي والعربي على القضية من الناحية الإعلامية ونشر الوعي ومفهوم الأمة الواحدة مهما اختلفت الجنسيات وأنها قضيتنا كلنا، وبالفعل نجحوا في دا لأن الفن سريع التأثير والانتشار وسهل أنك تستوعب كل كلمة خصوصا لو بتسمعها من فنانك المفضل».

واختتم حديثه، وقال: «أكيد كل فنان عارف أن مش الأغنية دي اللي هتحرر فلسطين لكن كل شخص فيهم بيحاول يقدم الدعم اللي يقدر عليه من مكانه زي لاعبين الكوره لما بيعبروا وينشروا عن القضية زي الرسامين اللي بتعبر عن القضية بـ رسمهم زي الإعلاميين وهكذا، كل واحد بيدعم بطريقته الخاصة والحاجه اللي بيفهم فيها حتى لو الفن اللي بيعرف يعمله مش أصلح عقيدة اتجاه القضية».