«مش بتسول».. «ولاء» فتاة إسكندرانية تطرق أبواب السوشيال ميديا لمساعدة والدها

لم تجد الفتاة ولاء الشافعي، ابنة محافظة الإسكندرية، بابا، إلا منصة مواقع التواصل الاجتماعي، لتطرقه من أجل مساعدة والدها الذي لا يملك الوظيفة ويعمل بائعا متجولا في شوارع الإسكندرية بحثا عن قوت يومه ومعاش أسرته، حيث دونت كلمات لمست تعاطفا كبيرا من متابعيه والإسراع في السؤال عن عنوان جلوسه للشراء منه.

بكلمات حملت نبرة حزينة دونت ولاء عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، قائلة: «نفسي الناس كلها تشتري من بضاعة بابا.. بابا عنده لعب أطفال مش غالية وعنده مشاط وخيوط ومرايات وحاجات خفيفة لوازم البيت وحاجات للتجميل للبنات والأسعار مش غالية وهو طيب ومحترم هترتاحو ف التعامل معاه و ده رقمه 01227240782 العنوان إسكندرية كرموز البياصة شارع باب سدره قدام القلعة الإسلامية والعمدة للمفروشات والسجاد».

تفاعل كبير مع منشور الفتاة

لم تمر بضعة ساعات، ولاقى منشورها رواجا كبيرا، وتسارع عليه الجميع يتساءلون عن عنوان جلوس والدها بالمستلزمات التي يقوم ببيعها، لتعرب الفتاة عن سعادتها من التفاعل الكبير وتقديم المساعدة لها.

وردت ولاء قائلة: « يا جماعة خليتوني قلبتها دراما وقاعده اعيط والله من طيبتكم ومحاولتكم إنكم تساعدو بابا كتر خيركم والله ربنا يجازيكم كل الخير ويرزقكم من وسع ويجعل مجهودكم معانا بفايده والناس تيجي تشتري الصبح اللهم امين يارب».

وتعود الفتاة من جديد بعد ارتياحها من التفاعل مع منشورها والسؤال عن عنوان والدها، لتعرب عن خوفها من اتهامها بالتسول واستغلال الموقف الذي تمر بها أسرتها.

وذكرت عبر حسابها قائلة: «جماعه أنا خايفة بعد الدعاية اللي عملناها دي كلها والمجهود الجبار بتاعكم ربنا يجازيكم عليه كل الخير والفرح والتوفيق يارب وبعد ما ناس الله يسامحهم ويكفيهم شر نفسهم حاولو يستغلو الوضع واللي اتهموني بالتسول وهما مش فاهمين أي حاجة وحاجة اعوذ بالله من الإنسان الرجيم بيني وبينكم ربنا».

وأكدت الفتاة، أن والدها شعر بسعادة كبيرة من تفاعل الناس معه، لتعرب عن خوفها قائلة: «خايفة آلائي محدش راح يشتري من بابا بعد ما فرحته باهتمام الناس بيه وأنه وراه جدعان وهايروحولو ويتصور معاهم وهما كتف ف كتف ويفرح بيهم أن ربنا عوضه بأولاد  بيحبوه وشايلين همه وهايبقو جمبه وهما مش من صلبه  أقسم بالله اتجلط فيها دي اوعو تعملو فيا كده».

مصرع شخص وإصابة 2 آخرين في انهيار سقف عقار بالإسكندرية

إخماد 3 حرائق دون إصابات بنطاق حي وسط بالإسكندرية