من الذاكرة| سعاد حسني تكشف انطلاقة حب الجمهور لها بشكل ملحوظ: فيلم خلي بالك من زوزو مخلاش حد عنده عقل

سعاد حسني تحل ذكرى ميلادها الـ 80 اليوم الخميس الموافق 26 يناير، حيث ولدت سعاد حسني يوم 26 يناير من عام 1943، وتعد السندريلا من الفنانات اللاتي تميزن بأعمالهن الناجحة، وكان أبرز هذه الأفلام، فيلم خلي بالك من زوزو.

سعاد حسني تتحدث عن فيلم خلي بالك من زوزو

قالت سعاد حسني أن فيلم خلي بالك من زوزو، سبب النقلة الكبيرة لها أمام الجمهور، وقالت في لقاء نادر لها مع الإعلامي وجدي الحكيم: 'الفرق اللي جامد أوي اللي حسيت بيه مع الناس حصلي بعد عرض فيلم خلي بالك من زوزو، صحيح قبل كده كان ليا جمهور وكل حاجة، لكن فيلم خلي بالك من زوزو عملي نقلة جامدة مع الجمهور'.

وتابعت سعاد حسني حديثها، وقالت: 'بقى الستات ينطو يبوسوني لما يشوفوني، والفيلم ده عمل دفعة اللي هو خلى إن لما الناس يحبوني مبيفكروش، والحب اللي قبل كده كان فيه عقل، لكن خلي بالك من زوزو مخلاش حد عنده عقل'.

فيلم خلي بالك من زوزو

جدير بالذكر أن فيلم خلي بالك من زوزو، تم عرضه عام 1972، وهو من بطولة حسين فهمي وتحية كاريوكا، وسمير غانم، ونبيلة السيد ومحي إسماعيل، ووحيد سيف، وشفيق جلال، وآخرين وكان العمل من تأليف وإخراج حسين الإمام.

عرض النسخة المرممة لفيلم خلي بالك من زوزو بمهرجان البحر الأحمر

عرضت إدارة مهرجان البحر السينمائي الدولي بدورته الثانية، يوم الأحد 4 ديسمبر الماضي، النسخة المرممة من فيلم «خلي بالك من زوزو»، ويأتي عرض فيلم خلي بالك من زوزو للمخرج حسن الإمام، بعد 50 عامًا من تقديمه ببطولة حسين فهمي وسعاد حسني، ولكن هذه المرة النسخة مرممة ضمن فاعليات مهرجان البحر الأحمر السينمائي الدورة الثانية.

سعاد حسني عانت من غيرة عبد الحليم حافظ وانتهت علاقتهما بـ «الغِ حجز غرفة النوم»

من الذاكرة| نجيب محفوظ.. صديق أحمد مظهر المقرب ويرى سعاد حسني أعظم ممثلة

ميرفت أمين.. مذيعة متألقة ونجمة سينمائية أحرجت سعاد حسني وسجلت داخل منزل رشدي أباظة وسامية جمال

شقيقة سعاد حسني: شفتها فى المنام مبسوطة.. وأتمني تحويل كتابي عنها لمسلسل (خاص)

من الذاكرة.. فشل «الدرجة الثالثة» لسعاد حسني.. فنانة شهيرة هي السبب