من قتل عصام الصياد؟.. مفاجأة في الحلقة الأخيرة من مسلسل صوت وصورة

ساعات قليلة تفصلنا عن الحلقة الأخيرة من مسلسل صوت وصورة، والتي ستشهد مفاجأة غير متوقعة وتكشف قاتل عصام الصياد.

من المقرر عرض الحلقة الأخيرة من مسلسل صوت وصورة اليوم الثلاثاء 21 نوفمبر 2023 الساعة 12 بعد منتصف الليل، قبل عرضها غدًا الأربعاء 22 من الشهر نفسه عبر إحدى القنوات الفضائية.

الحلقة الأخيرة من مسلسل صوت وصورة

سيجيب مسلسل صوت وصورة عن السؤال المثير للجدل طوال الـ 30 حلقة، من قتل عصام الصياد؟، وذلك بعد اعتراف رضوى وهي الفنانة حنان مطاوع في نهاية الحلقة 29 السابقة.

ويزعم الكثير من المشاهدين أن سعاد وهي الفنانة فدوى عابد من قتلت عصام الصياد، بسبب انتشار صورة مسربة من تصوير العمل عبر مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة، تظهر بها سعاد تقتل الدكتور.

مشاهدة مسلسل صوت وصورة الحلقة الأخيرة مشاهدة مسلسل صوت وصورة الحلقة الأخيرة

مسلسل صوت وصورة الحلقة الأخيرة

كشف محمد سليمان عبد المالك مؤلف مسلسل صوت وصورة مفاجأة قبل عرض الحلقة الأخيرة، اليوم الثلاثاء 21 نوفمبر 2023 عبر إحدى المنصات الرقمية قبل عرضها غدًا الأربعاء على شاشة التلفزيون.

كتب مؤلف مسلسل صوت وصورة في منشور عبر حسابه الرسمي بموقع فيس بوك: «النهاردة الحلقة الأخيرة.. وهنعرف كلنا مين اللي قتل عصام الصياد».

وتابع: «المهمة ماكنتش سهلة أبدًا.. واللي اتحقق كان شبه مستحيل.. إزاي ممكن تغير قواعد اللعبة وتعمل مسلسل متصنف إنه خارج الموسم (أوف سيزون) بنفس جودة وتأثير مسلسلات رمضان في ظل اختلاف الميزانيات ومحدودية الإمكانيات، أو بمعنى آخر إزاي ممكن تصنع رمضانك الخاص؟.. إزاي في عصر الفيديوهات القصيرة والـ reels ومسلسلات الـ 3 والـ 7 والـ 10 حلقات والـ 15 حلقة ممكن تصنع دراما من 30 حلقة تحافظ فيها على المشاهدين سريعي الملل معاك لحد آخر حلقة».

واستكمل المؤلف محمد سليمان عبد المالك: «وتتغلب على عاداتهم في المشاهدة السريعة التيك أواي حتى وهما مزمزأين؟.. إزاي يتعرض المسلسل وسط أحداث سياسية إقليمية مرة وتقيلة على القلب والروح، وما يمرش مرور الكرام ولا كأنه اتعرض ولا حد حس بيه؟.. إزاي بعد نجاحين مهمين مع منتج فنان ومختلف زي تامر مرتضى ومشرف دؤوب على الإنتاج زي مصطفى العوضي نقدر نحافظ على النجاح ده».

وأضاف مؤلف مسلسل صوت وصورة قبل عرض الحلقة الأخيرة من العمل: «كمان نطلع بيه خطوات لقدام؟.. إزاي في عصر مرتزقة الفن من ناحية، ومدعي الثقافة والعمق من ناحية تانية، تقدر تقدم عمل جماهيري ناجح بسيط، الناس تشوف فيه نفسها وتتورط مع الشخصيات والأحداث؟.. إزاي في ظل سعار التنافس واستخدام لجان السوشيال ميديا في شن هجمات منظمة على الأعمال الدرامية بسكريبتات جاهزة وموحدة، تقدر كصانع تتجاهل كل ده وتعديه؟.. إزاي تقدم مخرج فنان مجتهد طموح زي محمود عبد التواب (توبة) في عمله المصري الأول مع كاست متميز من نجوم مهمين ووجوه صاعدة».

مواعيد عرض مسلسل صوت وصورة مواعيد عرض مسلسل صوت وصورة