نجلاء بدر: الذكاء الاصطناعي خطر لابد من تقنينه ووضع قوانين لاستخدامه

تحدثت الفنانة نجلاء بدر عن الذكاء الاصطناعي الذي ناقشه مسلسل صوت وصورة، الذي تشارك في بطولتها، حيث يناقش العمل هذه المشكلة وأضرارها.

نجلاء بدر تتحدث عن الذكاء الاصطناعي

قالت نجلاء بدر في تصريحات تلفزيونية: 'الذكاء الاصطناعي خطر لازم يقنن لازم يتحط له قانون لاستخدامه لأن أي حد ممكن يخلق فعلا مش بس جريمة يحطك في وضع أو تصور مشين يوريكي عالم آخر أنتي مكنتيش تعرفيه، أنا مش حباه ورفضاه وخايفة منه جدا'.

واستكملت نجلاء بدر حديثها، وقالت: «لما عرفت إن حنان مطاوع هي بطلة مسلسل صوت وصورة تحمست دون تفكير، أنا بحب الفن وبحب اشتغل مع ناس فنانين بجد وحنان من الناس دي زي ريهام عبد الغفور».

وتابعت: «أنا عمري ما اشتغلت مع حنان لكن نعرف بعض من زمان جدا ووالدتي كانت صديقة والدتها في علاقة أسرية وأخدنا كورس إعداد ممثل مع بعض وأول مرة نلتقي وكنا مبسوطين».

نجلاء بدر تتحدث عن مسلسل صوت وصورة

وعن مسلسل صوت وصورة، قالت نجلاء بدر أنها كانت مهتمة جدًا باختيار ممثلة لدور المحامية ماجدة، وقالت: «وقفت كتير جدا عند مين المحامية وكان الترشيح الأساسي ناردين فرج وكنت كل شوية اسأل إن كانت مضت ووقفت إمضتي كتير عليها لأن أغلب مشاهدنا سوا، وسعيدة بوجود صدقي صخر كنت متابعاه في 'ريفو' وحبيته جدا والإضافة الكبيرة لينا كلنا هو وليد فواز هو مدرسة».