نهال طايل عن قائمة المنقولات الزوجية: لا تمنع الفشل وبنصرف أكتر من قيمتها في المحاكم.. فيديو

قالت الإعلامية نهال طايل، إن النساء في الماضي لم يكن كلهن سعداء، لكن كن جميعهن ناجحات في بيوتهن.

وأضافت نهال طايل خلال برنامج «تفاصيل» المذاع على قناة صدى البلد: «فيه فرق بين السعادة وبين النجاح في البيت، ومعنى أن الست تبقى سعيدة، هو أن يكون فيه حد بفهمها ويطبطب عليها وبتصعب عليه، ويشاركها أوجاعها قبل أفراحها ويهتم بيها وشايلها من على الأرض شيل، وذلك الرجل، واحدة بتخاف عليه وتعمل له حساب وتراعي ربنا في ماله، وواقفة في ضهره، هي أيه السعادة غير شوية البساطة».

وتابعت نهال طايل: «الحاجات دي موجودة، لكن كوننا شاهات مش بنشوفها، فده بقي الرضا وهو سكة تانية ربنا بيبعته للي عايز ينجيه وبياخده من اللي عايز يبعته للهلاك».

وأردفت نهال طايل، أن القائمة ليست من أسباب النجاح في الحياة الزوجية ولا تمنع الفشل، مردفة: «ده إحنا بنروح نجيب محاميين ونجري في المحاكم ونصرف أكتر من قيمة القائمة، عشان معطيش المبلغ للزوجة، والمرأة بتصرف نفس المصاريف عشان تحبس الزوج وتوجع قلبه، وفي الآخر لا يتبقى لها غير الفشل والطلاق وأمرها أصبح بخسارة».

واستطردت نهال طايل: «مش كل الطلاق فشل ممكن يكون نجاة من مصير صعب، وفي الأول والآخر ربنا اللي بيقرر، ولو رضينا بيساعدنا ولو صبرنا بيعطينا، لو تعاملنا بشفقة ورحمة ربنا بيحط إيده في البيت ده ويصبح فيه راحة بال».

 

التفاصيل الكاملة لمقتل مذيعة على يد زوجها وأول رد من طفلتها مع نهال طايل.. اليوم

الغايب مظلوم .. نهال طايل تدافع عن نيرة أشرف بعد شهادة قاتلها في المحكمة .. فيديو