هشام خرما يكشف رأيه في الذكاء الاصطناعي وأسرار بداياته بعالم الموسيقى

كشف الموسيقار هشام خرما رأيه في استخدام الذكاء الاصطناعي بالوسط الغنائي، قائلًا: «الذكاء الاصطناعي زي أي تكنولوجيا، زي الموبايل والإنترنت في الأول كان في قلق منها».

وتابع الموسيقار هشام خرما في تصريحات تلفزيونية له: «لكن حسب استخدامها وهل يتم بشكل صحيح يفيد شغلي أو بشكل غلط».

تصريحات الموسيقار هشام خرما

واستكمل: «أنا مع استخدام الذكاء الاصطناعي بشكل مفيد، لكن إني أستخدمه في تقليد الأصوات وأنزل أغاني دي طريقة نهايتها نزاعات قضائية وسمعنا عن أمثلة كثيرة في الخارج.. ممكن مثلا أستخدم الذكاء الاصطناعي في عمل غلاف ألبوم مع الصور ومصمم الجرافيكس».

وأضاف هشام خرما عن الذكاء الاصطناعي قائلًا: «وأنا ساعات ممكن أستخدم أصوات بشرية كمؤثرات صوتية من غير جمل أو كلمات، وممكن أحصل منه على أفكار لكلمات الأغاني.. الموضوع جديد ومقدرش أزعم إني فاهم كل حاجة، وكل يوم بيطلع شيء جديد».

هشام خرما هشام خرما

الموسيقار هشام خرما

وحرص على تقديم نصيحة للموهوبين، قائلًا: «زمان كان علشان تدخل مجال التأليف الموسيقي محتاج أستوديو يكلف آلاف وملايين، لكن دلوقتي كل حاجة متاحة وممكن باستخدام لابتوب وكيبورد صغير وسماعة تبدأ.. وفي كمية كبيرة من الدروس على يوتيوب تعلم الواحد البداية وطريقة نشر شغله ومعرفة رد فعل الناس، والأهم إنه يكمل بمثابرة وصبر».

كما أكد الموسيقار هشام خرما أهمية تعاونه مع الموسيقار اليوناني ياني، وتحدث عن بداياته بالمجال الفني قائلًا: «بعد ما بدأت مع المزيكا كنت محدد لنفسي سنة ونص أجرب فيها وأشوف هل هيكون في نجاح للتجربة، وانتظرت علامات معينة بعدها بـ 6 شهور كنت عامل ألبوم (تشيل أوت) كتجربة، ولقيت شركة سوني بتدعوني للمشاركة في ألبوم اسمه أرابيسك، يشارك فيه 3 موسيقيين من مصر وتركيا واليونان».

واختتم: «اكتشفت بعد شهر إن ياني واحد منهم، وكانت أكثر من علامة لإني أكمل مع المزيكا، كانت دفعة قوية جدًا، ولما ياني زار مصر إتقابلنا وإتعرفنا».

هشام خرما هشام خرما