هشام عباس: «ممكن أقعد سنين بدون شغل.. أنا مهندس وعمري ما تخيلت أكون مطرب»

تحدث هشام عباس عن كواليس بداياته الفنية ودراسته قبل احترافه الغناء والفن، لافتًا إلى أنه واجه مشكلة كبيرة في بدايته الغنائية.

تصريحات هشام عباس

قال هشام عباس في تصريحات تلفزيونية له إن خبرته كانت تتلخص في الغناء مع فرقة أمريكانا شو، وقبل ذلك مع زملائه في المدرسة وكورال الجامعة، مضيفًا: «كورال الجامعة علمنا حاجات كتير، كان دكتور محمد ياقوت، علمني الالتزام والعرب والأدوار والطقاطيق والموشحات».

وتابع هشام عباس : «بس كنت كورال، ولما أقول له عايز أغني لعبد الوهاب يضحك، ويقول لي أنت خواجة وبتهرج، حبه وأسمعه، قعدت أسمع محمد عبد الوهاب وقلت عايز أغني زيه، وبقيت أجيب ورقة وقلم وأكتب بيعمل إيه وبياخد النفس إزاي».

استكمل الفنان هشام عباس كلامه: «فيه موال قعدت 6 شهور أحفظ فيه أشكي لمين الهوا صعب جدًا، واقتنعت إني حفظته، رحت غنيته لدكتور محمد قعد يضحك».

هشام عباس هشام عباس

بدايات هشام عباس

وأضاف هشام عباس : «أنا مهندس وعمري ما كنت اتخيل إني أبقي مطرب، ودرست هندسة الميكانيكا في الجامعة الأمريكية، مش فاكر دخلت المزيكا إزاى، كبرت لقيت نفسي بغني وكنت بقعد في البلكونة أغني الأغاني اللي سمعتها لوحدي».

واستطرد: «كنت بحب عبد الحليم حافظ، وجدي كان سميع عبد الوهاب، في المدرسة كنت بسمع عدوية، وحفظت أغاني فرقة المصريين لهاني شنودة، وبعد كدة محمد الحلو ومحمد منير وعلي الحجار».

وفيما يخص صدفة احترافه الغناء، قال إن المنتج طارق الكاشف الذي أقنعه بالغناء في فرقة أمريكانا شو التي كانت تعيد تقديم أشهر الأغاني الأجنبية بنسخة مصرية وفي الوقت نفسه كان يعمل مهندسًا في أحد مصانع البلاستيك، وطلب من طارق الكاشف أن يمنحه فرصة العمل كمهندس للصوت في الأستوديو الخاص به.

هشام عباس وحميد الشاعري

أشار هشام عباس إلى أن أن حياته تغيرت حين حضر حميد الشاعري إلى الأستوديو لتسجيل أغنية جديدة، ودار بينهما حوار ودي، مضيفًا: «حميد قال لي أنا بسجل أغنية عملتها لبابا اسمها (الله يسلم حالك)، سمعتها وعجبتني، قال لي طيب متغنيها».

وتابع: «وصمم أغنيها وتاني يوم جه الأستوديو ومعاه فرقته يسجل التوزيع، عشان إحنا بقينا أصحاب، طارق الكاشف حبه أوي وقال لي طيب ما تعمل ألبوم، ونعمل لك فرقة عشان هتغني والفكرة أن في ناس بتحارب عشان تعمل اللي أنا كنت مبفكرش أعمله».

هشام عباس هشام عباس

أغاني هشام عباس

قال هشام عباس أيضًا: «بس لما بدأت اهتم وأعمله، ابتديت أتعب وأركز، ده الموضوع مش سهل خالص، أنا كنت بغني مع الطبلة في المدرسة ومع الكورال في الجامعة».

وأضاف: «مكنتش متخيل إني هغني في يوم من الأيام، وكان اهتمامي كله بالهندسة زي والدي، لكن حبي للموسيقى شدني، وعملت ألبوم أغاني الأفراح وكنت بحفظ أغاني محمد فؤاد بأشكالها المختلفة، وكمان بحفظ أغاني أجنبية بمجرد ما أسمع اللحن وممكن أقعد سنين بدون شغل لأن الأغاني اللي بسمعها مش جديدة بالنسبة لي تشدني إني اشتغل».

اختتم هشام عباس: «وبكتفي باللي عملته وبفضل أجدّد فيه، وفي ناس قالوا أنت من 2009 إلى 2019 بدون أغاني، ودي حقيقة لأن مكنش في حاجة تبسطني».

رأس السنة 2023.. أكرم حسني وهشام عباس وحميد الشاعري يوزعون الهدايا في «السهر والانبساط»

أكرم حسني يروج لأغنيته مع هشام عباس وحميد الشاعري ويعلق: «بخ»