الوصايا العشر لحماية نفسك من الإصابة بفيروس كورونا

قدمت الدكتورة غادة سليم، عدة نصائح بشأن استخدام الكمامة والقفاز ضمن الإجراءات الاحترازية لمواجهة فيروس كورونا.

وقالت عبر صفحتها على موقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك» «يستحسن ارتداء كمامة جراحية، وأهم حاجة تتقلع من الاستك مش من الوش لان كده

هتكون بتحط ايدك في مزرعة الكورونا حرفيا، لو مفيش يبقا كمامة قماش وجواها ورق مناديل مطبخ اوفلتر قهوة».

وتابعت «لو مفيش ابعد مترين عن اي حد، أو استخدم غطاء بلاستك واقي للوجه او نظارة المعمل بتاعة الطلبه او حتي نظارة شمس، لأن الفيروس ممكن يدخل من أغشية العين».

وأكدت أهمية تفادي لمس  الأشياء المشتركة مثل مقابض الابواب، وازرار الكهرباء، وأزرار المصاعد، معلقة «استخدم كوعك اذا لزم الأمر».

كما نصحت بارتداء قفاز قائلة: «الجوانتي بيحمي لكن لو هتلبسه خد بالك ومتنساش وتلمس حاجتك الشخصية، دائما حاول ما تلمسش وشك ولا عينك ده مصدر العدوي الرئيسي، تفادي الاماكن اللي احتمالية الإصابة بها مرتفعة المستشفيات والعيادات ومعامل التحاليل والصيدليات الا للضرورة ولو مضطر خذ التدابير اللازمة».

وتابعت «اعزل كبار السن أو أي شخص عنده مرض مزمن ( ضغط-سكر- حساسية صدرية ...) او اي مرض مناعي في الأسرة عن باقي الأفراد»، مردفة «خلي عندك ترمومتر و تايلنول او بانادول في البيت».

واختتمت «أعراض كورونا تتمثل في  تغيير أو فقدان حاسة الشم والتذوق - إجهاد - ألم في الخلق- ضيق تنفس- كحة- حرارة- همدان وتكسير - غثيان وقيء إسهال».

عالم بريطاني يزف بشري سارة بشأن فيروس كورونا

الصحة: تكليف الأطباء دفعة 2018 ومارس 2020 لمواجهة أزمة فيروس كورونا