ابنة ماهر سليم توجه رسالة مؤثرة لوالدها: «عقلي رافض كل اللي حصل»

وجهت الفنانة أسماء ماهر، رسالة لوالدها الفنان الراحل ماهر سليم، والذي رحل عن عالمنا الخميس الماضي بعد صراع مع مرض سرطان الدم.

وكتبت أسماء عبر حسابها بموقع «فيس بوك»، «بابا! أنا مش قادرة أكتب ولا أرد على حد ولا أعمل أي حاجة غير أني أسكت وللأسف مش مستوعبة إن كل ده حصل، عقلي رافض كل اللي حصل واللي بيحصل».

وأضافت، «بس النهاردة كان لازم أنزل البوست ده لأسباب كتير..أولهم وأهمهم أحساسي، بابا كان حكالي موقف مؤثر جدآ جواه، لما والدة بابا توفت اللي هي جدتي، دفنها الصبح وخد العزا ونزل وقف على خشبة المسرح كان عنده عرض كوميدي، وبالفعل نزل وعرض، أنا سألته ساعتها ازاي قدرت تكمل! قالي الحياة وقفت جوايا بس من برا الحياة مشيت'.

وتابعت، «الموقف ده اتكرر النهارده وكأنه كان بيحكيلي اللي هيحصلي أو بيمهدلي، يوم وفاة بابا 9/2 كان عندي افتتاح عرض (محل اللعب) على مسرح الهناجر بالأوبرا، أنا دفنت بابا الصبح واتصلت بالمخرج قولتله إني جاية العرض بالليل، وطبعا بما إن الزمن غير الزمن، المخرج إيهاب ناصر رفض وأصر إني مجيش يومين، وبالفعل حصل..ولكن النهاردة أنا نزلت عرضت كوميدي، الإحساس قاتل وأنت بتعمل عكس اللي جواك، إحساس قريب من الانهيار الداخلي، أنا بس عايزة أقول أنا شبهك في كل حاجة مش بس شكلك، أنت دلوقتي في مكان يليق بنقاء روحك، بس وحشتيني أوي يا بابا ووجعتني أوي أوي».

 

وفاة الفنان ماهر سليم

رحل عن عالمنا الفنان الكبير ماهر سليم منذ أيام ، بعد رحلة كبيرة من العطاء الفني على مستوي السينما والدراما والمسرح، ونعرض في السطور التالية معلومات عنه:-

– عضو فرقة مسرح الطليعة بالبيت الفني للمسرح.

– حصل بعد تخرجه من المعهد العالي للفنون المسرحية على منحة بفرقة لوسيرنير بفرنسا عام ١٩٨٢.

– عمل بالعديد من الأعمال الفنية المسرحية كمخرج وممثل منها «زنزانة المجانين، المغنية الصلعاء، العسل عسل و البصل بصل ، القاهرة ٨٠» غيرها.

– عمل كممثل في العديد من الأعمال السينمائية التي تعتبر علامات في تاريخ السينما منها، «اليوم السادس ، فتوة الناس الغلابة، المهاجر ، المصير، خيانة مشروعة ، الفاجومى، حظر تجول»، و غيرها .

– أما عن أعماله في التلفزيون فمنها «بين عالمين ، فرقة ناجي عطا الله ، حليم، الإمام المراغي ، أرابيسك، زيزينيا ، بوابة الحلواني».

– أشهر أدواره مسلسل «بوجي و طمطم» الشهير في دور “زيكا “.

– بالادارة شغل الفنان ماهر سليم العديد من المناصب داخل وزارة الثقافة المصرية ، حيث تولى منصب نائب مدير فرقة مسرح الطليعة عام ٢٠١٠ .

– ثم تولي منصب مدير فرقة مسرح الطليعة عام ٢٠١٢ ، رئيس البيت الفني للمسرح عام ٢٠١٣.

– شغل منصب مستشار لرئيس قطاع الانتاج الثقافي عام ٢٠١٤، كما كان مدير المهرجان القومي للمسرح عام ٢٠١٣ .

– كما شارك في عدد من الأعمال الفنية مع المخرج العالمي يوسف شاهين ومن اخر اعماله فيلم «وقفة رجالة».

 

من هو الفنان ماهر سليم؟ .. «زيكا» أهم أعماله وحجز مكانته في قلوب الأطفال

10 معلومات عن الفنان الراحل ماهر سليم