الرئيس السيسي: الجيش والشرطة دفعوا ثمن كبير.. ولن ننسى الشهداء.. فيديو

شهدت احتفالية النسخة الرابعة من قادرون باختلاف، تنظيم فقرة وجه خلالها أبطال ذوي الاحتياجات الخاصة عدة أسئلة إلى الرئيس عبد الفتاح السيسي.

ورد الرئيس السيسي على سؤال تاليا، طفلة من ذوي الاحتياجات حول الوقت الذي يقضيه مع أحفاده قائلا «يوم الجمعة بعد الصلاة بتغدى معاهم في الغالب وبيكون فيه فرصة أشوفهم وأتكلم معاهم».

وتابع الرئيس السيسي «دايما بفكر في الدنيا التانية، يوم القيامة ولقاء ربنا، بقول لكل اللي بيسمعني في اليوم ده، إحنا اللي هنقول يارب إحنا لينا مكان معاكم -ذوي الاحتاجات- فلو قولتوا اه هنيجي ولو قولتوا لا هيكون موقفنا صعب أوي».

وأضاف «الخوف على مصر دائما، لكن في الفترة من 2011 وفي 2012 حتى 2014 حينما حدثت موجة الإرهاب وتفجير الكنائس، كان حد يشوف مصر يقول خلاص، بنفتكر الذكريات دي عشان نخلي بالنا، فيه شباب من مصر من الجيش والشرطة والقضاء ومن كل حتة دفعوا ثمن كبير أوي عشان البلد تكون بالسلام ده، بقول للناس حافظوا على اللي ربنا وقف معانا فيه، فيه 3 آلاف شهيد و13 ألف مصاب، ده التمن اللي ادفع مش بنتكلم في فلوس ولا تخريب بنتكلم في ناس غالية علينا بنوجه ليهم التحية والسلام في اليوم ده، بنقول لأسرهم والله ما نسينا ولا هننسى».

أبرزهم باسم عودة.. الجنايات تدرج 5 أشخاص على قوائم الإرهاب

الرئيس السيسى: «نشعر بالمواطنين ومينفعش نزود الأسعار على الناس»