حنان تكشف سر طردها من درس ديني.. مجادلة بسبب الجرنال والتلفزيون

كشفت المطربة حنان سبب طردها من أحد الدروس الدينية، وتفاصيل مجادلتها مع إحدى الداعيات.

قالت حنان عبر تصريحات تليفزيونية: «أنا كنت مجادلة وبعض الأمور كنت مش عارفة أقتنع بها، وأكبر حاجة خلتني توقفت تمامًا عن حضور دروس الدين وقررت أدرس بنفسي إن في أحد الدروس الداعية قالت أنا كمسلمة مينفعش أقرأ الجرنال أو يكون في تليفزيون في البيت لأنه حرام وشيطان».

سبب طرد حنان من درس ديني

وتابعت: «وإن دوري كمسلمة أربي الأولاد وأطيع زوجي طاعة عمياء، وحرام أروح السيدة أو الحسين، تجادلت مع الداعية وقلت لها ده كلام غير منطقي، وتم طردي من الدرس والجلسة».

كما تحدثت حنان عن رأيها في الفنانات اللاتي خلعن الحجاب، وقالت: «قابلت فنانات كتير قلعوا الحجاب، طبعًا مساكين دخلوا بعاطفتهم جدًا وتأثروا بكلام ومشيوا ورا شخص أو سيدة».

تصريحات حنان عن خلع الفنانات الحجاب

واستكملت: «ومعلوماتهم الدينية كانت بسيطة واتصدموا، مع إن ربنا عرفوه بالعقل مش بالعاطفة».

وكشفت المطربة حنان رأيها في «المساكنة»، مؤكدة رفضها التام لها تزامنًا مع تصريحات المخرجة إيناس الدغيدي عن خوضها التجربة.

المطربة حنان

حنان تنتقد إيناس الدغيدي

قالت حنان عبر تصريحات تلفزيونية: «المخرجة إيناس الدغيدي أكيد عارفة الحرام إيه ومش بتقرب له، ومفيش حاجة اسمها مساكنة، المسلم عليه تكليف يصوم ويصلي».

وتابعت: «يا إما تمشي بباقي التكليف يا إما بلاش، وإنت عندك شروط وربنا إداك كراسة تمشي بيها وتعدي بسلام، لو إنتي عايزة تعملي حاجات من عندك إنتي حرة».

واختتمت المطربة حنان: «لكن تحملي العواقب لأن ربنا شايف لك الصح، وربنا سابنا مخيرين في حاجات كتير أساسها التدين وأمشي صح أو غلط».

المطربة حنان