عزة مصطفى: بنزيد 2 مليون سنويًا وكثرة الأولاد مفهوم غلط مش عزوة.. فيديو

عرضت الإعلامية عزة مصطفى قضية الزيادة السكانية، مؤكدة أن مفاهيم زيادة الأولاد على أنها عزوة مفاهيم خاطئة.

مفاهيم خاطئة

وقالت عزة مصطفى، ببرنامج «صالة التحرير» المذاع عبر قناة «صدى البلد»، إننا عشنا سنين كثيرة نسمع أن الولد سند وكثرة الأولاد عزوة «لكن هل المفاهيم دي حقيقية؟.. لأ طبعا؛ دي مفاهيم غلط تماما».

وأكدت أن هذه المفاهيم هي التي أوصلتنا لزيادة مليون فرد في 232 يومًا، مؤكدة أن هذه تصريحات الجهاز المركزي للإحصاء الذي أكد أننا تخطينا 103 مليون نسمة في حوالي 7 شهور «ودي أرقام ومعدلات ضخمة جدًا، مفيش دولة تقدر إنها توفر تعليم وصحة وخدمات لمليون فرد جديد كل 7 شهور».

معدلات الزيادة

ولفتت إلى أن هناك من يستنكر هذا الحديث قائلاً «يعني هي جت علَيَّ أنا وأولادي»، مؤكدة «أيوه هي جت عليك وجت عليا وجت علينا كلنا؛ لأن القاعدة بتقول علشان الناس تشعر بثمار التنمية لازم يكون معدل التنمية 3 أضعاف معدل الزيادة السكانية، يعني احنا بنزيد 2 مليون كل سنة؛ فاحنا محتاجين معدل نمو 6%».

وأكدت الإعلامية عزة مصطفى، أن الجميع كأفراد وكمجتمع وكدولة سنعاني من هذه الزيادة؛ مؤكدة أنها قضية يتشارك فيها الجميع «لأن مخاطرها بتعود على الكل، مش عليك انت لوحدك؛ احنا كلنا في خندق واحد، مؤسسات مجتمع مدني وخطاب ديني في الجامع والكنيسة الكل هنا مسئول».

التوعية

وشددت على أنه على الجميع أن يدرك هذا الحديث، «والكل لازم يكون عنده قناعة ورسالة لازم توصل، ولازم يكون عندنا هدف إننا نقدر نوصل بالتوعية لمعدلات زيادة طبيعية ومنطقية زي باقي الدول».

تعليق قوي من عزة مصطفى على الزيادة السكانية: لسه فيه أسر بتخلف 11 عيل

عزة مصطفى عن واقعة انتحار الطفلة هايدي: مش ده مجتمعنا.. الضمير مش موجود.. فيديو

https://www.youtube.com/watch?v=uVl4dnbxYgo