مش عارفة أشوف ولادي.. أم تستغيث من طليقها : عايزنى أتنازل عن القضايا

«نفسي أشوف ولادي من يوم ما تم الطلاق وأنا مش عارفة اشوفهم طليقي طلب منى التنازل عن قضايا النفقة وادفع 6 آلاف جنيه نفقة في بنك ناصر»، بالدموع روت ياسمين؛ تفاصيل مأساتها الإنسانية التي تعرضت لها خلال السنوات الماضية منذ زواجها، والتي تدور حول حرمانها من أولادها وسيطرة طليقها عليهم وتشويه صورتها أمام أطفالها .

وقالت ياسمين خلال لقائها ببرنامج تفاصيل المُذاع عبر قناة صدى البلد 2 تقديم الإعلامية نهال طايل، إنها انفصلت رسميا عن زوجها بعد زواجها بـ 17 عاما، وإن المشاكل بدأت بعد شهرين من الجواز، موضحةً: 'كنت بتعرض للضرب وجالي كسر في الأنف وكدمات في الجسم'.

المشاكل بدأت بعد شهرين من الزواج

وأضافت ياسمين، أنها تزوجت عن عمر 18 عاما، ولديها 3 أطفال؛ عبد الرحمن ومحمد وكريم، وانتقلت للسكن في مدينة مطروح مع زوجها، ولكن المشاكل سيطرت على العلاقة بعد شهرين فقط، وتم الانفصال وقتها والعودة بعد إجراء صُلح.

وتابعت: 'اتخذت قرار الانفصال بسبب أن زوجي رافض يدفع مصاريف دروس الأولاد، وكنت بلجأ لأمي اطلب منها فلوس من معاشها عشان أصرف على أولادي، ولما بطلب من زوجي فلوس بيرفض وبيضربني في بعض الأوقات'، مضيفةً: كان شغال سواق وبيسيبنا ويروح يشتغل في مطروح وبيخلينا نروح نقعد مع والده في طنطا'.

وافقت أسيب ولادي عشان المدارس

واستكملت: «مع استمرار المشاكل 3 سنوات متتالية؛ رفعت قضية خلع وتم طلاقي في 2021'، موضحةً : وافقت أسيب أولادي لطليقي عشان المدارس، لأنه كان مفهمني أنه أخد العيال معاه في مطروح».

وأشارت ياسمين خلال لقائها، أنها بعد حصولها على حكم بالخلع؛ أصبح طليقها يطاردها في كل مكان وكل وقت، قائلة: طليقي مفهم أولادي إني مش راضية أبعت ليهم فلوس وخلاهم يكرهوني.

وتابعت: «رفعت قضية تبديد واتحكم على طليقي بـ 6 أشهر، ومن بعدها عبدالرحمن قعد عند عمه ومحمد قعد عند جده والأخير كريم جاء للعيش معي أنا ووالدتي 64 سنة».

وأضافت: «اشتغلت في شركة سفريات وشركة شحن عشان أصرف على كريم ابني، وسبت العفش وجميع حقوقي عشان خاطر ولادي».

واختتمت حديثها: « كريم ابني خدوه مني ومش راضيين يقولولي هو راح فين وأنا متأكدة إنه معاهم، ولما كلمت طليقي عشان يرجعلي كريم؛ قالي لو عايزة تحلي الموضوع ادفع 6 آلاف جنيه نفقة في بنك ناصر بتوع كريم، واتنازل عن كل القضايا اللي رفعاها ضده».