وفاة محمد فريد محارب السرطان .. حصل على العلاج من أمريكا وهاجمه المرض بعد 8 أشهر من الشفاء

خيم الحزن على قرية طليا التابعة لمركز أشمون في محافظة المنوفية بعد وفاة الشاب محمد فريد الملقب إعلاميا «محارب السرطان» الذي انتشرت قصته خلال الشهور الماضية بعد طلبه العلاج بالخارج لعدم توافره داخل مصر ووجوده فقط داخل أمريكا.

وتوفى الشاب يوم السبت متأثرا بالإصابة بمرض سرطان الدم الذي استمر في محاربته على مدار 4 سنوات، حيث شفي من المرض، ولكنه عاود من جديد لمهاجمة جسده النحيل لكنه لم يتمكن من مقاومته لتسلم روحه إلى بارئها.

علاج نادر

وكان محارب السرطان، كتب على حسابة الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، في 11 يناير الماضي: «أنا محمد فريد مريض T. All من 2018، أنا في خلال أسبوعين بالكتير العلاج اللي محتاجه من بره مصر مش هيكون موجود، وطبعا أملي الأخير ف الدولة إنها توفرلي العلاج اللي هو تقرييا تمنه هيتراوح بين مليون لـ 2 مليون جنيه مصري، ومش موجود غير ف أمريكا، أنا والله مش حابب أعيش بعد اللي شوفته، بس مش قادر اتحمل الوجع والله، أنا بموت وربنا أكيد له حكمة في كدة، ف ياريت شير ومنشن يمكن تكونوا سبب».

رحلة العلاج

وبعد مرور 48 يوما وبالتحديد في 28 فبراير الماضي كتب محارب السرطان، منشورا آخر قائلا: «الحمد لله يا جماعة العلاج وصل مصر النهاردة، شكرا ليكم كلكم على مساهمتكم ماديا، أو معنويا أو بالدعاء، وشكر خاص للغالي محمد مأمون اللي فضل أسبوعين علشان يقدر يوصل للعلاجـ إن شاء الله هبدأ العلاج يوم الأربعاء، ومش هقدر أرد على حد لأني مركز ف العلاج، لكن المسؤول عني وتقدروا تطمنوا منهم عليا أخويا ومحمود عبد الحكيم، أي شخص تاني أنا مش مسؤو،ل الناس دي دايما هي اللي معايا ومتابعين مع محمود أخويا.. دعواتكم».

صرف مساعدة مالية

وكان اللواء إبراهيم أبو ليمون، محافظ المنوفية قرر صرف مساعدة مالية عاجلة للشاب محمد فريد محارب السرطان، الذي يعانى من سرطان الدم منذ 2018، وخضع للعلاج لمدة عامين ونصف، وتم شفاؤه ولكن بعد مرور 8 أشهر شاء القدر أن يعود له المرض مرة أخرى.

بث مباشر قناة صدى البلد  -  قناة صدى البلد بث مباشر -  2 بث مباشر قناة صدى البلد

بعد صراع مع السرطان.. مها أبو عوف ترحل عن عالمنا فى هدوء.. فيديوجراف

مادة وراثية سائلة تفرزها الأورام فى دم المريض.. عالم مصري يتوصل إلى اكتشاف يحاصر السرطان.. فيديوجراف

10 معلومات عن أنيسة حسونة رائدة العمل الخيري.. حاربت السرطان وكرمتها انتصار السيسي