عصام عمر الممثل الذي أعطاه الجمهور جائزة التميز بسبب مسلسل بالطو

عصام عمر الممثل الشاب الذي تصدر اسمه مؤشرات البحث الأيام الماضية بسبب دور في مسلسل بالطو، فهو الدكتور عاطف الذي وضع رغمًا عنه في ظروف صعبة عليه ضمن أحداث العمل، داخل آحدى القرى الريفية ليواجه صعوبات لأول مرة عليه.

عصام عمر ممثل مسلسل بالطو

استطاع عصام عمر من خلال مسلسل بالطو أن يخلق حالة من الكوميدية ببساطة كبيرة من خلال دور الدكتور عصام، حيث اندمج مع الشخصية وكأنه طالب طب متخرج حديثًا.

فيما يلي يرصد موقع قناة صدى البلد تعليقات الجمهور على أداء عصام عمر بعد عرض 6 حلقات من مسلسل بالطو، وإليكم التفاصيل.

مسلسل بالطو مسلسل بالطو

الجمهور يشيد بالفنان عصام عمر

كتب أحد الجمهور عبر حسابه على موقع فيسبوك: «الحقيقة أنا كنت محتار في عصام عمر كممثل، شوفته في أعمال تانية وكان دايمًا بيسيب انطباع جوايا، إنه كويس، مابيسبش أثر جامد، لكن بيسيب أثر كويس، شوفته المرة دي بشكل مركز بما إنه بطل مسلسل وقولت هوصل لتوصيف أفضل.. لكن ويلا العجب، حتى وهو بطل بيتعامل بنفس البساطة مع مهنة التمثيل».

وتابع: «يمكن عصام هو أكثر ممثل رشيق شوفته، رشاقة ذهنية، ممكن نسميها كده، الطريقة اللي بيبني بيها انفعالاته ما بيبانش فيها أثر خارجي أوي، يعني في العادي بنشوف تدرج للإنفعال ومجهود من الممثل للوصول من نقطة لنقطة، عمر تحسه ماشي على نفس الخط دايمًا، لكن لما تلاقي انفعال الكيرف بيعلى أو يوطى فجأة، وما بيبقاش نشاز لأ.. بيبقى متحضرله كويس داخليًا، يعني الانطباع للوهلة الأولى إن ده تمثيل فلات.. لكن مع التركيز بتلاقي إن اللي بيخرج منه مظبوط بميزان حساس جدًا، الرشاقة هنا أقرب للرقص، والرقص أساسه الإيقاع.. والإيقاع في الأول والأخر تناغم وإحساس.. في إنك تعمل تناغم مع موضوع لايت وبسيط زي موضوع المسلسل وشخصية بطله، فدي قدرات كبيرة أوي، مبسوط إن ممثل زيه خد بطولة، ومبسوط أكتر بتعامله مع الوضع اللي هو فيه من نفس المنطلق، واتمنى إنه يحافظ على رشاقة دماغه في التعامل مع التمثيل باقي كاريره، وتجيله الفرص المناسبة مع الناس المناسبة».

وقالت هند ابنة الفنان الراحل سعيد صالح: «فرق شاسع بين الشخصية اللي قدمها عصام عمر فى مسلسل منورة بأهلها وبين الشخصية اللي قدمها في مسلسل بالطو، الاتنين مختلفين تمامًا لكن حلوين اوي».

وتابعت: «السيناريو اولًا ثم المخرج اللي بيختار كل عناصر العمل بما فيهم الممثل، مينفعش نجيب ممثل ونفصل عليه مسلسل، مصر مليانة مبدعين و الله بس احنا منزنقش نفسنا فى تلاتة اربعة، السيناريو ثم المخرج».

فيما قال الفنان محمد يسري عن عصام عمر، وباقي طاقم مسلسل بالطو، وقال: «مسلسل بالطو حقيقي مسلسل حلو اوي.. أحمد عاطف المؤلف وعمر المهندس المخرج عملوا مسلسل حقيقي مختلف في ايقاعه وشكله عن معظم الحاجات اللي أنا شفتها مؤخرًا ودي مش حاجة سهلة خالص».

وأضاف: «عصام عمر شهادتي فيه مجروحة لأن الحقيقة اني بحبه اوي كممثل وبشوفوا ممثل شاطر اوي، بس هو بجد عامل شغل خطير وبجد والله انا حقيقي فرحان ليك وبيك وفرحان بالمسلسل كله.. مبروك ليكوا و لكل الاساتذة و الزملا في المسلسل ده.. روحوا اتفرجوا على بالطو يا جماعة، هتنبسطوا اوي».

من هو عصام عمر؟

استطاع الممثل الشاب عصام عمر، أن يخطف الأنظار إليه من خلال دوره الذي يقدمه في مسلسل «بالطو» الذي يعرض على منصة رقمية لدرجة أنه تصدر التريند عقب عرض المسلسل .

  • بدأ مسيرته الفنية في عام 2010.
  • درس التمثيل والإخراج وتخرج في قسم المسرح بكلية الآداب جامعة الإسكندرية.
  • شارك في عدد من العروض المسرحية سواء كممثل أو كمخرج.
  • من أبرز أعماله دوره في مسلسل «في بيتنا روبوت» و«سوتس بالعربي» وأيضًا شخصية «هلال» التي جسدها في مسلسل «الجسر» مشاركته في مسلسل «منورة بأهلها».
  • كان من أبرز أدواره في المسلسلات التليفزيونية دوره في مسلسل «أنصاف مجانين».
  • يعد من أهم أدواره مشاركته في مسلسل الاختيار الجزء الأول والثاني وقدم خلاله دور«علي يونس».
  • يجسد في مسلسل بالطو شخصة عاطف كمال.
  • لديه في رصيده 15 عملا فنيا.
  • كانت أولى أعماله الفنية التي خاضها مسلسل لما تامر ساب شوقية عام 2015.
عصام عمر عن بالطو: مكنتش حابب أعمله ولا عايز ألبس عمر المهندس في حيطة عصام عمر بطل مسلسل بالطو يفجر مفاجأة: رفضت الدور في البداية

عصام عمر بطل مسلسل بالطو: في البداية كنت بأعمل إعلانات دمها خفيف..وطول الوقت كنت أتوقع الأقل

عصام عمر وأسماء جلال.. 6 مواهب فنية شابة على طريق النجومية

من هو عصام عمر بطل مسلسل بالطو؟