السيسي: كل واحد في الحكومة بيقوم بدوره بس مفيش كلام كتير.. فيديو

افتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، عبر «الفيديو كونفرانس» طريق توشكى العوينات بطول 360 كيلو مترا.

وقال الرئيس السيسي خلال كلمته في افتتاح عدد من المشروعات القومية في توشكى، «أوجه الشكر لجميع القائمين على تلك المشروعات التي يجري تنفيذها وخلال أكتوبر من العام المقبل نتمنى أنه يتم الانتهاء من كل اللي إحنا شايفينه دا».

وتابع السيسي: «كلمتي النهائية إننا نقدر نعمل أي حاجة إن شاء الله واللي بنعمله دا مش بعيد عن مجلس الوزراء كل واحد بيقوم بدوره بس مفيش كلام كتير، والفلوس بتتجمع من الوزارات.. الموضوع عمل مشترك بين الجميع لتحقيق المستهدف».

وأردف الرئيس السيسي: «كلامي للقطاع الخاص إحنا هنسلم الأرض دي جاهزة للزراعة، ولو عايزين تيجوا تعملوا استثمار مش هتتكلف جهد غير إنك تتعاقد معايا على أنك هتستأجر الفدان بكام، وأشكر أحمد السويدي على مساهمته في توطين الصناعات.. خشوا واعملوا المشروعات ولو عايزين نساعدكم إحنا جاهزين، وكل التحية لكم وللدكتور كمال الجنزوري صاحب الفكرة».

واستطرد السيسي: «ممكن يكون فيه 500 ألف أسرة تعيش هنا، وتشتغل في المكان، ويبقى دائما القول إن المشروع يمكن تنفيذه لو اجتمعت جميع مؤسسات الدولة على إنها تحل المشكلة، عشان فيه فرق كبير بين التطبيق النظري والعملي، وهتواجهك تحديات يبقى تتجاوزها ولا لا».

السيسي: مقدرش أغامر بالأمن الغذائي للمصريين.. فيديو

تعرف على أهم رسائل الرئيس السيسي خلال افتتاح المشروعات القومية في الصعيد

الذهاب إلى الأعلى